حامد اسماعیلیون، نویسنده سرشناس و از دادخواهان قربانیان پرواز پی اس ۷۵۲ که با دو موشک سپاه پاسداران در آسمان تهران منهدم شد، در مصاحبه با زمانه می‌گوید پس از واقعه انهدام هواپیمای اوکراینی ناگهان نقش او به عنوان یک نویسنده متحول شد. او اکنون دیگر ناظری نبود که تلاش می‌کرد حقیقت یا بخشی از حقیقت را در آثارش بیان کند. او حالا خود در متن حضور دارد:

«دیگر نمی‌شد سکوت کرد، نمی شد دید که جمهوری اسلامی همچنان جنایت کند، درباره این پرونده دروغ بگوید، و خاک بپاشد بر خاطرات مسافران پرواز.»

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراینی بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.  پریسا اقبالیان همسر و ری‌را اسماعیلیون (۹ ساله) تنها فرزند حامد اسماعیلیون در این حادثه جنایتکارانه جان خود را از دست دادند.

اسماعیلیون در بخش دیگری از این مصاحبه مفهوم «دادخواهی» و تفاوت آن با «انتقامجویی» را توضیح می‌دهد.

 فعالیت‌های انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ و همچنین فیلم «۷۵۲ یک عدد نیست» ساخته بابک پیامی که هم‌اکنون در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در حال نمایش است، از دیگر موضوعات گفت‌وگوی زمانه با اسماعیلیون است.

قرار است تا پاییز سال جاری کتاب «در این خانه برف می‌بارد» (خاطرات یک بازمانده) به قلم حامد اسماعیلیون در انتشارات پری‌را در تورنتو منتشر شود.

«در این خانه برف می‌بارد» پنج فصل دارد: پریسا، مهاجرت، سرگیجه، ری‌را و تاریکی، همراه با عکس و ضمایمی که می‌بایست جنایت را مستند کنند.