نیروی دریایی ایالات متحده یک‌شنبه ۲۸ اوت/ ۶ شهریور در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد دو کشتی جنگی این کشور در حال عبور از تنگه تایوان هستند.

این اقدام تنها سه روز پس از پایان سفر سناتور بلکبرن انجام گرفت. بلکبرن پنجشنبه ۲۵ اوت به تایوان سفر کرده و گفته بود که باید روابط تجاری با این کشور را گسترش داد.

به گفته سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، یواس‌اس چانسلارس‌وییل و یواس‌اس انتیتام دو رزم‌ناو آمریکایی هستند که از یک مسیر در تنگه تایوان عبور می‌کنند.

نیروی دریایی آمریکا گفته است که این اقدام «تعهد ایالات متحده را به یک منطقه آزاد و باز نشان می‌دهد». آمریکا به صورت رسمی با دولت تایوان رابطه ندارد اما در ماه‌های اخیر بر حمایت‌های خود از دولت مستقر در این کشور که پکن آن را بخشی از خاک چین می‌داند، افزوده است.

بنا بر اعلام نیروهای دریایی ایالات متحده کشتی‌ها از نوع «رزم‌ناو» هستند که «از طریق یک کریدور در تنگه تایوان که جدا از دریای سرزمینی هر کشور ساحلی است عبور کردند».

این اقدام آمریکا می‌تواند تنش در منطقه را افزایش دهد.

چین پیش از این در واکنش به سفر نانسی پلوسی و هیئت همراه او به تایوان، نسبت به اقداماتی که آن را مداخله‌گرایانه و خلاف تعهدات آمریکا خواند، هشدار داده و اقدام به برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی تایوان کرده بود.

پکن که تایوان را یکی از استان‌های چین می‌داند، هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن این منطقه را رد نکرده و از همین رو سفر مقام های آمریکایی به این کشور را مداخله در امور داخلی خود توصیف کرده است.

واشنگتن اما چندی قبل اعلام کرد که روابط تجاری و اقتصادی خود با تایوان را در پاسخ به اقدام‌ها تحریک آمیز پکن افزایش می‌دهد.

تا به حال مقام‌های دولتی و نظامی در چین به عبور رزم‌ناوها واکنش نشان نداده‌اند اما بعید به نظر می‌رسد سکوت آن‌ها طولانی شود.

انتظار می‌رود این اقدام تحریک‌آمیز آمریکا که حدود هشت تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد توسط ارتش چین رصد و کنترل شود.

مقام‌های ایالات متحده در یک ماه اخیر سه مرتبه از تایوان دیدار کرده‌اند. نخستین بار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در سفری اعلام نشده به تایوان رفت. چین پیشتر از پلوسی خواسته بود که سفر خود به تایوان را لغو کند.

همزمان با این سفر چین جنگنده‌های خود را بر فراز تایوان به پرواز درآورد و پس از آن یک رزمایش نظامی چند روزه در اطراف تایوان برگزار کرد.

چند روز پس از سفر پلوسی که با اعتراض‌هایی نیز در تایوان همراه بود، پنج تن دیگر از اعضای پارلمان آمریکا به تایوان رفتند. پکن در واکنش به این اقدام، رزمایش نظامی خود را در نزدیکی تنگه تایوان گسترش داد.

سومین دیدار که با عبور رزم‌ناوها نیز همراه شده است، می‌تواند تنش میان واشنگتن و پکن را افزایش دهد. دولت جو بایدن سفر نمایندگان را امری عادی توصیف کرده و گفته می‌خواهد رابطه با چین را که دنبال اقدام‌های اخیر متشنج شده است از درگیری دور نگه دارد.