روزنامه‌نگاران سودانی اولین اتحادیه حرفه‌ای مستقل این کشور را در دهه‌های اخیر تشکیل داده‌اند که به گفته فعالان جامعه مدنی و کارگری، گامی مهم در جهت برقراری مجدد آزادی‌ها پس از کودتای نظامی است.

ولید النور، روزنامه نگاری که ساعت‌ها در آفتاب منتظر بود تا در انتخابات رهبری اتحادیه رأی بدهد به الجزیره گفت:

«پیروزی این است که سندیکای خود را پس از بیش از ۳۰ سال به دست آوریم تا از آزادی و حرفه‌ای بودن مطبوعات دفاع کنیم.»

اتحادیه‌های مخفی و زیرزمینی در مخالفت با عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سابق در قیامی که او را در سال ۲۰۱۹ سرنگون کرد، نقش اساسی داشتند. عمر‌البشیر مانند دیگر دیکتاتورها در زمان حضورش در قدریت اتحادیه‌های موجود را مملو از اعضای دوستدار رژیمش کرده بود و تنها نامی از اتحادیه و فعالیت سندیکایی باقی مانده بود.

کودتای ارتش سودان در اکتبر گذشته، انتقال دمکراتیک شکننده و کوتاه مدت سودان را تحت تأثیر قرار داد و این کشور آفریقای شرقی را در آشفتگی فرو برد.

سودان پس از نزدیک به سه دهه سرکوب و انزوای بین‌المللی در دوران ریاست جمهوری عمر البشیر، که پس از قیام مردمی در آوریل ۲۰۱۹ مجبور به استعفا شد، در حال گذار به دموکراسی بود.

کودتا همچنین منجر به تعلیق یک ایستگاه رادیویی شد و برخی از خبرنگاران تلویزیونی در معرض حملات، یورش‌ها یا دستگیری‌هایی قرار گرفتند که مسئولیت آنها را به گردن نیروهای امنیتی و وفاداران به دولت سابق می‌اندازند.

روزنامه‌نگاران همسو با عمر البشیر با طرح یک شکایت حقوقی تلاش کردند از برگزاری انتخابات اتحادیه مستقل روزنامه‌نگاران در روز یکشنبه جلوگیری کنند و گفتند که این سندیکا نمی‌تواند جایگزین اتحادیه از قبل موجود در دوران البشیر شود.

با این حال، فیصل محمد صالح، رئیس کمیته انتخابات، که به عنوان وزیر اطلاعات در یک دولت غیرنظامی بین قیام و کودتا فعالیت می‌کرد، گفت که رأی گیری «به روشی کاملاً دموکراتیک اجرا شد… به آرامی و با مشارکت زیاد و هیجان در میان خبرنگاران.»

ناظران جامعه مدنی، از جمله برخی از گروه‌های وکلای مخالف، در انتخابات شرکت کردند.

عبدالمونیم ابو ادریس، روزنامه نگاری که برای خبرگزاری بین المللی فرانسه کار می‌کند، به عنوان رئیس سندیکا انتخاب شد. آرای بقیه اعضای ۴۰ نفره رهبری اتحادیه در حال شمارش است.

کمیته‌های مقاومت، یکی از گروه‌هایی که تظاهرات علیه حکومت نظامی را رهبری می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتخابات گام مهمی بود.

«ما فقط می‌توانیم از آن حمایت کنیم، زیرا این رویداد، زمینه را برای یکی از خواسته‌های اصلی قیام ما یعنی دموکراسی فراهم می‌کند.»