بر اساس گزارش رسمی دولت پاکستان تعداد قربانیان سیل در این کشور تاکنون به ۱۱۳۶ نفر رسیده است. بر این اساس تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ نفر از سیل‌زدگان جان خود را از دست داده‌اند. راه‌‌های مواصلاتی به برخی روستاها به ویژه روستاهای کوهستانی تخریب شده و امدادگران همچنان در تلاش برای رسیدن به سیل‌زدگان در این روستاها هستند.

بارش بی‌سابقه باران‌های موسمی چهار استان پاکستان را تحت تاثیر قرار داده است. در اثر جاری شدن سیل نزدیک به یک میلیون خانه ویران شده یا به شدت آسیب دیده است، جاده‌های متعددی غیرقابل تردد شده‌اند و برق مناطق وسیعی از کشور قطع شده است. دست‌کم ۳۳ میلیون نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند.

الجزیره می‌نویسد رشیدن سودار، یک معلم ۲۵  ساکن روستایی در استان سند جنوبی مجبور شد بیش از ۲۰ کیلومتر پیاده‌روی کند. خانه او ویران شده و ۳۰ رأس دام او هم تلف شده‌اند. او و خانواده‌اش سرپناهی ندارند و در تابستان داغ در فضای باز در حاشیه بزرگراه  پیشاور زندگی می‌کنند. همسر او باردار است.

در این فاصله صدها هزار نفر مانند این معلم پاکستانی مناطق سیل‌زده را ترک کرده‌اند.

کامران بنگاش، سخنگوی دولت گفت که حدود ۱۸۰ هزار نفر نفر از چارسدا و ۱۵۰ هزار نفر از ولسوالی نوشهره در شمال غربی استان خیبر پختونخوا محل‌های سکونت خود را ترک کرده‌اند. بسیاری مجبور شده‌اند در کنار جاده‌ها پناه بگیرند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، ۴۵ میلیون دلار کمک مالی به استان سیل‌زده بلوچستان اختصاص داده است. شریف دوشنبه ۲۹ اوت/ ۷ شهریور در چارسدا، یکی از شهرهای ویران شده، گفت:

«در روزهای اخیر و حتی امروز هم، هر جا که رفتم، سیلاب  دیدم. طی روزهای آینده هواپیماهای حامل کمک‌های برخی کشورها به پاکستان می‌رسند».

شریف وعده داد که دولت به همه کسانی که خانه‌های خود را از دست داده‌اند مسکن می‌دهد.

دولت وضعیت اضطراری ملی اعلام کرده و از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرده است. در این فاصله از ترکیه و امارات نیز کمک‌هایی که شامل چادر، غذا و سایر مایحتاج روزانه است وارد پاکستان شده است.  

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۳۰ اوت/۸ شهریور در اسلام‌آباد از کشورها رسما درخواست می‌کند که به یاری سیل‌زدگان پاکستانی بشتابند.

اقیانوسی از آب؛ یک فاجعه تمام‌عیار اقلیمی  

سیل محصولات کشاورزی را از بین برده است و روستائیان بدون آب و غذا مانده‌اند. شری رحمان، وزیر آب و هوا روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت:

«آنچه اکنون می‌بینیم اقیانوسی از آب است که تمام مناطق را در برگرفته. این با باران‌های موسمی معمولی تفاوت دارد. یک ناهنجاری اقلیمی است.»

رحمان در ویدئویی که یکشنبه گذشته در توییتر منتشر شد، گفته بود یک «فاجعه تمام‌عیار اقلیمی، یکی از سخت‌ترین فجایع دهه اخیر» را از سر می‌گذراند. رحمان گفت:  

«ما در حال حاضر در نقطه صفر رویدادهای شدید آب و هوایی هستیم، در یک زنجیره بی‌امان از موج‌های گرما، آتش‌سوزی جنگل‌ها، سیل‌های ناگهانی، طغیان‌های متعدد دریاچه‌ها، جاری شدن سیلاب‌های مهیب.»

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان اظهار امیدواری کرده است که نهادهای مالی مانند صندوق بین المللی پول پیامدهای اقتصادی سیل ویرانگر در پاکستان را در نظر بگیرند. این کشور با یک بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

  مفتاح اسماعیل، وزیر دارایی پاکستان اعلام کرد که سیل حداقل ۱۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کرده است.

سیل پاکستان در سال ۲۰۲۲ را می‌توان با سیل در سال ۲۰۱۰ مقایسه کرد. در آن زمان یک پنجم کشور زیر آب رفته بود و ۲۰۰۰ نفر هم جان خود را از دست داده بودند. رحمان به شبکه خبری ترکیه‌ای تی آر تی گفت که ممکن است که یک چهارم یا حتی یک سوم پاکستان زیر آب رفته باشد.