ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، دوشنبه ۷ شهریور در یک نشست خبری اعلام کرد که ایران در مذاکرات احیای برجام چهار شرط را مقرر کرده است: «رفع تحریم‌ها به‌صورت پایدار، راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش، تضمین‌های اعتمادبخش و حل تمام مسائل پادمانی به‌عنوان یک رکن.»

 نورنیوز، پایگاه خبری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، یکشنبه گذشته نوشته بود: بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران تا پایان همین هفته ادامه دارد. اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این روند هیچگونه تأثیری در غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران نداشته است.

در این گزارش آمده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم در یکی از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6‌ را که اخیر در سایت هسته‌ای نطنز نصب کرده بود، آغاز کرده است.  

بیش از یک سال است که ایران از سانتریفیوژهای IR-6 نطنز برای غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

  ماه گذشته دومین آبشار IR-6 در تاسیسات فردو شروع به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای به کشورهای عضو سازمان ملل نوشت: ایران از آبشار ۱۷۴ تایی سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالای پنج درصد استفاده می‌کند. دو آبشار دیگر، یکی در حال آماده شدن برای غنی‌سازی اورانیوم است و در دیگری هنوز گاز هگزافلوراید تزریق نشده است.

سیگنال ایران به غرب

آژانس ۴ ژوئیه/۱۳ مرداد گزارش داده بود که ایران نصب سه آبشار سانتریفوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ را در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز تکمیل کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه گذشته در گزارشی نوشته بود به جزئیاتی از پیش‌نویس توافق احیای برجام دست یافته که نشان می‌دهد یک چارچوب زمانی ۱۶۵ روزه و چهارمرحله‌ای برای اجرای توافق در نظر گرفته شده است. بر اساس این گزارش چنانچه توافق حاصل شود، ایران ملزم خواهد بود تا همه موارد نقض برجام را متوقف کند، اما می‌تواند ذخایر اورانیومی را که تاکنون انباشته، حفظ کند.

رویترز می‌نویسد راه‌اندازی آبشاری از سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات نطنز در بحبوحه کشاکش‌ها بین ایران و غرب ممکن است به عنوان سیگنالی به قدرت‌هایی درک شود که گفته بودند در صورت عدم توافق تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران می‌کنند. مشخص نیست که حملات هوایی به این تأسیسات موثر باشد.

غرب نگران است که جمهوری اسلامی ایران به توانایی ساخت بمب هسته‌‌ای دست یابد. ایران چنین قصدی را رد می‌کند.

آمادگی آمریکا برای احیای توافق

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه در یک نشست خبری گفت واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است و اگر ایران آماده انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد آمریکا نیز به تعهدات خود عمل می‌کند.   

ژان پی‌یر یادآوری کرد که آمریکا پاسخ خود به نظرات درخواست‌های ایران درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا را ارائه کرده است و تاکید کرد که واشنگتن به صورت علنی مذاکره نمی‌کند، بلکه با اتحادیه اروپا در ارتباط است.

پیش از این نیز جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: آمریکا به احیای برجام نزدیک‌تر شده است. کربی گفته بود:

«اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود. اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها به مرور انجام خواهد شد.»