مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه ۸ شهریور از صدور احکام پرونده حادثه متروپل خبر داد و گفت: «عبدالحسین عبدالباقی به میزان ۷۵ درصد در حادثه متروپل مقصر شناخته شده است.»

حسین عبدالباقی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل آبادان بود. بعد از فروریختن ساختمان متروپل آبادان ابتدا خبر بازداشت او منتشر شد اما بعداً جنازه غیرقابل تشخیصی با اسناد هویتی به او نسبت داده شد که پزشکی قانونی هویت جنازه را تأیید نکرد.  در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ویدیوئی از دفتر او منتشر شد که نشان می‌داد دفتر او صحیح و سالم است. پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که او هنگام فروریختن ساختمان در دفترش حضور داشته است.

سخنگوی دستگاه قضایی ایران درباره حکم مالک ساختمان متروپل آبادان گفت:

«آقای عبدالباقی به میزان ۷۵ درصد مقصر شناخته شدند که باتوجه به فوت ایشان قرار موقوفی تعقیب صادر شد و دیه اولیای دم از محل اموال ایشان که بر اساس تمهیدات دادستانی توقیف شده است، تعدیه خواهد شد.»

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت:

«از روز وقوع تا امروز حدود سه ماه و هشت روز می‌گذرد، […] در این پرونده با بررسی و تحقیق صورت گرفته ۲۱ نفر تفهیم اتهام شدند و اتهام آقایان قتل غیرعمدی چهل و هفت نفر و مصدومیت شبه عمد سیزده نفر بوده است که میزان تقصیر افراد مشخص شده است و مطابق دادرسی کیفری پرونده تشکیل شده است.»

او بدون اشاره به نام متهمان پرونده افزود:

«به میزان تقصیر هرکدام از متهمین رأی صادر شده است که متهم به پرداخت دیه زن مسلمان به اولیای دم، پرداخت دیه کامل مرد مسلمان به اولیای دم به سی و شش نفر مرد، سه سال حبس تعزیری درجه پنج با احتساب ایام بازداشت، انتشار رأی محکومیت از رسانه ملی، دو سال انفصال از خدمت، منع اشتغال در حرفه مهندسی ساختمان، لغو پروانه اشتغال و محرومیت از حضور در سازمان نظام مهندسی شده‌اند.»

برج‌های دوقلوی متروپل، یک پروژه ساختمان‌سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان است. ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت.

بنا بر آمار رسمی در فاجعه متروپل ۳۷ نفر کشته و ۳۷ نفر مصدوم شده‌اند. اما صحت این ارقام مورد تردید است. در هر شیفت کاری برای ساختن برج متروپل، ۱۰۸ کارگر کار ساختمانی می‌کردند و این تعداد کارگر قاعدتاً هنگام فرو ریختن این ساختمان، در محل بوده‌اند. اغلب آن‌ها هم از بیمه برخوردار نبودند و همچنان از وضعیت بازماندگانشان اطلاعی در دست نیست. 

در اعتراض به رانت‌خواری و فساد در جمهوری اسلامی که فاجعه متروپل تنها نمودی از آن است، به مدت ۹ روز مردم آبادان و سایر شهرها با برگزاری مراسم عزاداری و تجمعات اعتراضی نارضایتی خود از فساد و سوءمدیریت در جمهوری اسلامی را اعلام کردند. این اعتراضات سرکوب شد.

مجید عبدالباقی، برادر مالک متروپل نیز ظهر شنبه یکم مرداد در آبادان به دست افراد ناشناس کشته شد.