به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای سپاه پاسداران ایران سه‌شنبه ۳۰ اوت/۸ شهریور یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی را در خلیج فارس توقیف کردند.

بر اساس این گزارش نیروهای سپاه در تلاش بودند پهپاد توقیف‌شده را بکسل کنند که با نزدیک شدن یک کشتی جنگی و بالگرد نیروی دریایی آمریکا، قایق بدون سرنشین را رها کردند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد این نخستین بار است که سپاه پاسداران اولین نیروی ضربت پهپاد جدید ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه را هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران اما این واقعه را به شکل دیگری جلوه داد. تسنیم نوشت یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود ازسوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس با هدف «با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی» کنترل و یدک شد.

 تسنیم در ادامه نوشت:

«نیروی دریایی آمریکا ساعاتی پیش با روایتی هالیوودی و خلاف حقیقت سعی کرد از این اتفاق یک حماسه خلق کند تا شاید بتواند بخشی از ناکامی‌های خود را پوشش دهد.»

سطح تنش‌ها بین واشنگتن و تهران همچنان بالاست و در همان حال کشاکش بر سر احیای توافق هسته‌ای بین طرفین همچنان ادامه دارد.

نورنیوز، پایگاه خبری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، یکشنبه گذشته نوشته بود: بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران تا پایان همین هفته ادامه دارد. فقط چند ساعت پیش از تعرض سپاه به دارایی ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته بود اگر ایران آماده انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد آمریکا نیز به تعهدات خود عمل می‌کند. ژان پی‌یر یادآوری کرد که آمریکا پاسخ خود به نظرات درخواست‌های ایران درباره پیشنهادهای اتحادیه اروپا را ارائه کرده است.

فرماندهی نیروی دریایی ارتش آمریکا گفت: ناو جنگی شهید بازیار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اواخر شامگاه دوشنبه در بخش مرکزی خلیج فارس در آب‌های بین‌المللی به یک فروند قایق بدون سرنشین از نوع کاوشگر Saildrone Explorer متصل شد. تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم گفت: ناو جنگی شهید بازیار سپس شروع به یدک‌ کرد پهپاد دریایی آمریکا کرد که حامل دوربین‌ها، رادارها و حسگرهایی برای نظارت از راه دور در دریا است.

سپس بر همین اساس یک کشتی گشت‌زنی ساحلی نیروی دریایی آمریکا و همچنین یک فروند هلیکوپتر ارتش آمریکا به منطقه اعزام شدند. به گفته سخنگوی ناوگان پنجم، این نیروها با ناو شهید بازیار ارتباط رادیویی برقرار کردند. تیموتی هاوکینز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:

«به این ترتیب روشن ‌کردیم که قایق جزو دارایی‌های دولت ایالات متحده است و در آب‌های بین‌المللی عمل می‌کند و ما در صورت لزوم برای پس گرفتن آن اقدام می‌کنیم.»

هاوکینز گفت که این حادثه پس از حدود چهار ساعت با آرامش به پایان رسید. ایرانی‌ها سیم بکسل به پهپاد را باز کردند و در حالی که نیروهای آمریکایی در نزدیکی پهپاد بودند منطقه را ترک کردند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفت:

«این حادثه بار دیگر فعالیت بی‌ثبات‌کننده، غیرقانونی و غیرحرفه‌ای ایران در خاورمیانه را نشان می‌دهد.»

هفته گذشته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام اعلام کرده بود که تاسیسات زیرساختی مورد استفاده شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیرالزور سوریه هدف حملات هوایی ارتش آمریکا قرار گرفته است.