به‌گزارش رویترز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چهارشنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت گفت ایالات متحده همچنان امیدوار است که بتواند به احیای برجام دست یابد و به مذاکرات در این زمینه خوش‌بین است.

جان کربی گفت:

«ما معتقدیم که اکنون نسبت به هفته‌ها و ماه‌های اخیر به توافق نزدیکتر هستیم و این تا حد زیادی به‌دلیل تمایل ایران به کنار گذاشتن برخی از خواسته‌های خود که اصلاً به برجام مربوط نبودند، است.»

کربی افزود:

«بنابراین ما محتاطانه خوش‌بین هستیم که همه چیز می‌تواند در مسیر درست پیش برود.»

پیش از اظهارات جان کربی، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشرشده مبنی بر این‌که آمریکا و ایران به توافق بر سر احیای برجام دست یافته‌اند و در دو سه هفته آینده این توافق اعلام خواهد شد، گفت:

«این گزارش نادرست است. ما هنوز به تفاهم نرسیده‌ایم. ما نظرات ایران را در مورد متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا از طریق این اتحادیه دریافت کردیم و روز چهارشنبه (۲ شهریور / ۲۴ اوت) پاسخ خود را به اتحادیه اروپا دادیم. اکنون این ایران است که باید پاسخ دهد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز چهارشنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت ابراز امیدواری کرد که در «چند روز آینده» در مذاکرات احیای برجام توافقی به‌دست آید.

بورل که در پایان نشست وزیران امور خارجه اروپا در پراگ صحبت می‌کرد گفت:

«امیدوارم در روزهای آینده فرصت را از دست ندهیم و بتوانیم توافق را به نتیجه برسانیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که بیش از سه هفته است اروپا متن پیشنهادی خود را به دو طرف ارائه داده است افزود:

«نظرات ایران و آمریکا را دریافت کردیم. به نظرم نظرات هر دو طرف منطقی و معقول بودند.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که شامگاه سه‌شنبه ۸ شهریور برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عازم مسکو شد، روز چهارشنبه در این شهر گفت:

«ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادهای طرف آمریکایی هستند. ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم و باید ضمانت‌های قوی‌تر در این موضوع داشته باشیم.»

او افزود:

«معتقدیم چنان‌چه طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌ها که ما داریم واقع‌بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی که در دستور کار داریم نیرومندسازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.»