موضوع چهل و پنجمین نظرسنجی زمانه «موروثی شدن رهبری» بود که از تاریخ ۲۹ مرداد (۲۰ اوت)  تا ۷ شهریور (۲۹ اوت) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ۸۳ ساله است؛ و جانشین مشخصی ندارد. از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴، موضوع دخالت گسترده مجتبی خامنه‌ای در حساس‌ترین پروژه‌های سیاسی جمهوری اسلامی شنیده می‌شود. مجتبی پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی و ۵۳ ساله است. پدرش در ۵۰ سالگی به مقام رهبری رسید و اکنون گفته می‌شود که مقدمات رهبری مجتبی هم در حال طی شدن است. در میان چهره‌‌های جمهوری اسلامی، موضوع رهبری مجتبی خامنه‌ای پر مناقشه است. برخی آن را ناممکن می‌دانند. برخی دیگر کاملا محتمل و حتی قطعی. 

۶۱۹ نفر در نظرسنجی زمانه شرکت کردند که از میان آنها ۴۹۴ نفر به تمام سوالات پاسخ دادند.

۷۲ درصد شرکت‌کنندگان داخل ایران و ۲۸ درصد ساکن خارج ایران بودند.

 ۸۴ درصد پاسخ‌دهندگان جنسیت خود را مرد معرفی کرده‌اند و  ۱۴  درصد گفته‌اند که زن هستند و ۲ درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کرده‌اند.

پس از مرگ خامنه‌ای؟

۴۸,۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه فکر می‌کنند که پس از مرگ علی خامنه‌ای، قدرت به نظامیان و امنیتی‌ها می‌رسد و جایگاه رهبری تشریفاتی یا حذف خواهد شد.

در مقابل، ۳۳ درصد بر این گمان کنند که قدرت در دست رهبر آینده خواهد بود.  اکثر آنها (۶۷ درصد آنها) معتقد اند که مجتبی رهبر می‌شود. 

پس از خامنه‌ای…درصد
قدرت در چنبره نظامیان و امنیتی‌ها۴۸.۵
قدرت در چنبره رهبر۳۳
قدرت در دست دیگرانی جز رهبر و نظامی‌ها
۹
نظر و برآوردی ندارم۹.۵

۴۷,۵ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد اند که مرگ رهبر جمهوری اسلامی با تحرک‌های اجتماعی و اعتراض‌های خیابانی همراه خواهد بود. در مقابل ۳۰ نیز فکر می‌کنند که اتفاق قابل توجهی رخ نخواهد داد.

همزمان با مرگ خامنه‌ای…درصد
تحرک و اعتراض خیابانی۴۷.۵
فرصت برای دخالت خارجی۳
فرصت برای نقش‌آفرینی اپوزیسیون۵
اتفاق مهمی نخواهد افتاد۳۰
نظر من منعکس نشده۱۴.۵

 در نظرسنجی‌ای که زمانه در آبان سال گذشته  برگزار کرد تقریبا همین نتایج  به دست آمد، با این تفاوت که  از آن زمان تا کنون ۷ درصد از جمعیت کسانی که معتقد اند با مرگ خامنه‌ای اتفاق مهمی رخ نخواهد داد کاسته شده است.

Ad placeholder

شانس مجتبی برای رهبری؟

۳۸,۵ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه فکر می‌کنند در صورت تداوم حکومت جمهوری اسلامی در ساختار فعلی پس از مرگ علی خامنه‌ای، پسر او یعنی مجتبی به مقام رهبری خواهد رسد. ۳۶,۵ درصد اما شانسی برای او قائل نیستند. 

درصد
بله۳۸.۵
خیر۳۶.۵
قابل پیش‌بینی نیست۲۵
مجتبی رهبر آینده است؟

در نظرسنجی‌ای که زمانه در آبان سال گذشته  در همین مورد برگزار کرده بود،۳۶,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته بودند که مجتبی خامنه‌ای جانشین پدرش می‌شود.

به نظر می‌رسد بحث‌های اخیر در مورد جانشینی تاثیر چندانی بر نظر مخاطبان زمانه نگذاشته‌ است. اخیراً میرحسین موسوی در مورد خطر «موروثی شدن رهبری» هشدار داده است و خطاب به علی خامنه‌ای و پیروانش این جمله عطاب‌آمیز خمینی را به کنایه نقل کرده که «اگر شاهنشاهی هستید بگویید.»

جانشینی مجتبی و احتمال اعتراض و بحران؟

۷۱ درصد پاسخ‌دهندگان  گفته‌اند که رهبری مجتبی  اعتراض و بحران جدی برخواهد انگیخت. ۱۲ درصد اما معتقد اند که او بدون وجود نیروی معارض و بحران به این مقام می‌ٰسد. 

رهبری مجتبی…درصد
همراه با اعتراض و بحران۷۱
بدون اعتراض و بحران۱۲
قابل پیش‌بینی نیست۱۷

به گمان ۷۱ درصد، رهبری مجتبی خامنه‌ای، جمهوری اسلامی را دچار سلسله‌ای از بحران‌ها (داخلی و خارجی) و احتمال فروپاشی خواهد کرد. ۱۰ درصد اما فکر می‌کنند جمهوری اسلامی در دوران رهبری او، قدرت خود را بیش از گذشته تحکیم خواهد کرد.

Ad placeholder

اگر مجتبی رهبر شود؟

۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان فکر می‌کنند، اگر مجتبی رهبر شود، سپاه و دستگاه‌های امنیتی و نظامی از او حمایت می‌کنند و بازوی رهبر جدید خواهند شد.

مجتبی در صورت  رهبری

مجتبی، درصورت رسیدن به رهبریدرصد
برخوردار از حمایت کامل سپاه۶۶
مواجه با اعتراض سپاه یا بخشی از آن۱۹.۵
نمی‌توان پیش‌بینی کرد۱۴.۵

۵۲,۵ درصد گفته‌اند مجتبی اگر رهبر شود، سیاست‌های پدرش را ادامه خواهد داد. به نظر ۳۵,۵ درصد اما برخی سیاست‌های محوری و کلیدی جمهوری اسلامی با رهبری مجتبی تغییر می‌کند. 

اگر مجتبی رهبر نشوددرصد
از قدرت حذف خواهد شد۵۱.۵
بازیگردان پشت پرده خواهد بود۳۹
نظری ندارم۹.۵

حکومت موروثی؟

۷۶ درصد پاسخ‌دهندگان مخالف هر نوع حکومت موروثی‌، چه دینی و چه سکولار اند و آن را موجد فساد و نابرابری نهادینه می‌دانند.

۱۴ درصد اما فکر می‌کنند که پادشاهی موروثی سکولار موجد ثبات، امنیت و پیشرفت خواهد بود

۱,۵ درصد ولایت فقیه موروثی موجود ثبات، امنیت و پیشرفت بر شمرده‌اند.

درصد
ولایت فقیه موروثی یعنی ثبات، امنیت و پیشرفت۱.۵
پادشاهی موروثی سکولار یعنی ثبات، امنیت و پیشرفت۱۴
حکومت موروثی، چه دینی و چه سکولار، یعنی فساد و نابرابری۷۶
نظر دیگری دارم۸.۵
جانشینی و دو‌راهی‌های بحران‌زا

کیوان مسعودی-موضوع جانشینی علی خامنه‌ای، جمهوری اسلامی را بر سر مجموعه‌‌ای از دوراهی‌ها قرار داده است: انتخاب میان ایجاد نوعی سنت جانشینی و تکرار سال ۶۸ یا بدعت موروثی کردن رهبری؛ انتخاب میان یک رهبر جوان یا پیرمردی روی تخت آی.سی.یو که طول عمر به او اجازه ساختن دستگاهی عریض و طویل همچون بیت خامنه‌ای و حذف رفقا و رقبا را ندهد؛ انتخاب میان تثبیت جایگاه رهبری یا تشریفاتی کردن آن؛‌ و انتخاب میان مسیر کره‌شمالی یا مسیر چین. ادامه مطلب

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۴۵ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com

Ad placeholder