الهه دلاورزی، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه کابل و دختر یکی از ژنرال‌های ارتش افغانستان قبل از به قدرت رسیدن طالبان است. او با انتشار ویدیو و عکس‌هایی از خود در شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد که در زمستان ۱۴۰۰، به دلیل داشتن تصاویر نیروهای امنیتی پیشین در گوشی خود، در یک ایست‌بازرسی طالبان بازداشت شد.

الهه در ویدیوهایی می‌گوید سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت امور داخله طالبان و مسئول یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، در بازداشتگاه به او تجاوز کرده و سپس او را به‌زور به عقد خود درآورده است.

الهه می‌گوید سعید خوستی بعد از آزادی، بدون رضایت او، مراسم عروسی راه انداخته و او را به خانه‌اش در کابل برده است. این دختر جوان تصاویری از آثار شکنجه و جراحت‌هایی که بر بدن داشت، منتشر کرد و گفت که خوستی بارها او را شکنجه کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر اکنون با انتشار بیانیه‌ای از دیپلمات‌ها خواسته که جویای حال الهه دلاورزی شوند. در این بیانیه آمده است:

«دیپلمات‌ها در کابل باید فوراً در مورد وضعیت الهه او پرس و جو کنند. کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل باید نیروی بیشتری را از طریق ناظران مستقل و متخصص حقوق بشر، برای تحقیق، گزارش‌دهی و اطمینان یافتن از پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان اختصاص دهند. تنها در آن صورت است که ممکن است بدانیم چند الهه در افغانستان وجود دارد.»

بیانیه با اشاره به گفته‌های الهه، افزوده است:

«جای تعجب نیست که یک مقام طالبان با خیال راحت ازدواج اجباری، تجاوز جنسی، فلم‌برداری و باج‌گیری کند.»

در ادامه آمده است که طالبان به‌گونه سیستماتیک ساختارهای مددرسان و مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران را مسدود کرده‌اند.

به گفته این سازمان، اینک در افغانستان، یک سال بعد از روی کار آمدن طالبان  پناهگاه‌ها، برنامه‌های کمک حقوقی، واحدهای ویژه دادرسی و دادگاه‌هایی که قانون منع خشونت علیه زنان را اجرا می‌کردند، همه از بین رفته‌اند.

در روزهای اخیر، خبر تجاوز، شکنجه و ازدواج اجباری سعید خوستی، مسئول یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، با الهه دلاورزی، سبب شد در شبکه‌های اجتماعی بحث‌هایی در مورد ازدواج اجباری طالبان با زنان در افغانستان و به کنیزی گرفتن آنان دربگیرد.

 فعالان حقوق بشر و زنان و هنرمندان افغانستانی از جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواستند تا بر جنایت‌های ضد‌انسانی طالبان چشم نبندند و با گروهی که زنان افغانستان را چون غنیمت جنگی می‌بینند، وارد گفت‌وگو نشوند.

گروه اتحاد و همبستگی زنان افغانستان نیز کارزاری در دفاع از الهه دلاورزی و سایر زنانی که ربوده و مفقود شده‌اند به راه انداخته است.   

سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت امور داخله طالبان و مسئول یتیم‌خانه‌های شبکه حقانی، ابتدا سخنان الهه را بی‌اساس خواند و مدعی شد که او را نمی‌شناسد، پس از انتشار تصاویر و ویدیوها، در توییتی نوشت که الهه همسرش بود اما او بعدا به دلیل ضعف در ایمان و عقیده و توهین به مقدسات، او را طلاق داد.