به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ترکیه‌ای گفت:

«ناوچه کمال‌رئیس روز شنبه به‌عنوان بخشی از مانورهای ناتو در دریای مدیترانه در حیفا پهلو گرفت.»

ناوشکن یواس‌اس فارست شرمن نیروی دریایی آمریکا نیز در این بندر توقف کرد. قرار نیست که سه کشور رزمایش مشترکی برگزار کنند.

یکی از مقامات بندر حیفا به رویترز گفت از سال ۲۰۱۰ تاکنون این اولین بار است که یک کشتی نیروی دریایی ترکیه در یکی از بنادر اسرائیل پهلو می‌گیرد.  

دو کشور سفیران خود را یک بار در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای اسرائیلی به یک ناوگان حامل کمک‌های بشردوستانه که به سمت غزه حرکت می‌کرد، خارج کردند. در این رویداد ۹ فعال ترکیه‌ای کشته شدند. اسرائیل از ترکیه عذرخواهی کرد، اما تلاش‌ها برای نزدیکی بیشتر متوقف شد.

ترکیه همچنین در سال ۲۰۱۸ پس از به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس (اورشلیم) به‌عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا و کشته‌شدن ۶۰ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در جریان تظاهرات در مرز غزه علیه باز شدن سفارت آمریکا در بیت‌المقدس (اورشلیم)، سفیر خود در اسرائیل را فراخواند و اسرائیل نیز واکنش مشابهی نشان داد. دو کشور پس از آن سفیران خود را مجدداً تعیین نکردند.

اسرائیل نیز به نوبه خود نسبت به میزبانی ترکیه از اعضای حماس اعتراض کرده است. اسرائیل می‌گوید چگونه ممکن است ترکیه به عنوان یک عضو ناتو میزبان اعضای گروهی باشد که غرب آن را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد.

 با این حال دو کشور در ماه‌های اخیر به سمت بهبود روابط خود حرکت کرده‌اند. انرژی به‌عنوان یک حوزه کلیدی برای همکاری‌های دوجانبه مطرح شده است.  

ترکیه و اسرائیل ۲۶ مرداد / ۱۷ اوت در پی گفت‌وگوی تلفنی یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را به‌طور کامل از سر بگیرند و سفیران خود را به کشورهای یکدیگر بازگردانند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه یادآوری کرده بود که این اقدام به معنای آن نیست که ترکیه «آرمان فلسطین» را کنار می‌گذارد.

ترکیه و اسرائیل زمانی متحدان نزدیکی بودند، اما در دوران اردوغان، که منتقد سرسخت سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطین است، روابط دو کشور متشنج شد.