وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روز دوشنبه ۵ سپتامبر/ ۱۴ شهریور دو تن از کارکنان سفارت این کشور در انفجاری در بیرون سفارت روسیه در کابل کشته شدند.

این وزارتخانه هیچ جزئیاتی در مورد اینکه کارکنان چه کسانی بودند و چگونه جان باختند، ارائه نکرد. ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه پیش‌تر به نقل از منابع ناشناس گزارش داده بود که در نتیجه این انفجار ۱۵ تا ۲۰ نفر کشته یا زخمی شده‌اند.

منابع امنیتی به الجزیره گفتند که بر اثر انفجار حداقل هشت نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری محلی خامه پرس، این انفجار قوی در مجاورت ساختمان سفارت در منطقه دارالامان در جنوب غربی کابل رخ داد.

مردم محلی گفتند که هنگام انفجار بمب تعداد زیادی از مردم در محل حضور داشتند.

برخی خبرنگاران رسانه‌ها در کابل نوشته‌اند که منشی دوم سفارت روسیه و یکی از محافظان روسی در این انفجار انتحاری کشته شده‌اند. در مورد افغان‌های کشته‌شده اطلاعات جدیدتری منتشر نشده است.

به گزارش ریانووستی، این انفجار زمانی رخ داد که یک دیپلمات روس به میان مردمی که در بیرون صف ایستاده بودند آمد تا افراد را برای ورود به بخش مصاحبه ویزا صدا بزند.

پلیس کابل هم اعلام کرد که بر اثر انفجار یک بمب‌گذار انتحاری در نزدیکی ورودی سفارت روسیه در کابل، دست‌کم دو نفر کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند و مهاجم هنگام نزدیک شدن به دروازه توسط محافظان مسلح کشته شد.

مولوی صابر، رئیس پلیس منطقه محل وقوع این حمله به خبرگزاری رویترز گفت: «فرد انتحاری قبل از رسیدن به هدف، توسط محافظان سفارت روسیه (طالبان) شناسایی و به او تیراندازی شد… هنوز از تلفات این حمله اطلاعی در دست نیست.»

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که پس از تسلط طالبان در کابل بیش از یک سال پیش، سفارت خود را در کابل حفظ کرده است.

اگرچه مسکو به طور رسمی دولت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما آنها در حال مذاکره با مقامات بر سر توافق‌نامه تأمین بنزین و سایر کالاها بوده‌اند.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجار، یعنی آخرین انفجاری را که در یک سال پس از به دست گرفتن قدرت طالبان در افغانستان رخ داده، بر عهده نگرفته است.

شاخه محلی گروه دولت اسلامی (داعش) از زمانی که طالبان کشور را در سال گذشته تصرف کردند، در حالی که نیروهای آمریکایی و ناتو در مراحل پایانی عقب نشینی بودند، حملات خود را علیه طالبان و غیرنظامیان افزایش داده است.

در روزهای اخیر، گروه داعش مدارس علمیه و مساجد طالبان را در کابل و دیگر مناطق این کشور هدف قرار داده است.