لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویان و حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچنان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برند.

لیلا حسین‌زاده علی‌رغم گذشت ۱۵ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰، به‌سر می‌برد و از زمان انتقال به این بازداشتگاه تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است. با توجه به بیماری‌هایی که لیلا حسین‌زاده به آنها مبتلاست، بی‌اطلاعی از وضعیت او باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت و محل نگهداری این فعال دانشجویی شده است.

حسن سعیدی، فعال کارگری نیز علی‌رغم گذشت نزدیک به چهار ماه از زمان دستگیری، کماکان در بند عمومی زندان اوین‌ در بازداشت موقت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. آخرین جلسه دفاع این فعال کارگری روز دوشنبه ۷ شهریورماه، در دادسرای اوین برگزار شده بود.

نیروهای امنیتی شنبه ۲۹ مردادماه لیلا حسین‌زاده را همراه با ضرب و شتم مقابل منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. این فعال صنفی دانشجویان مبتلا به بیماری خودایمنی است و پیش‌تر به دلیل همین بیماری صعب‌العلاج مشمول «عدم تحمل کیفر» شناخته شد و از زندان آزاد شده بود.

امیر رئیسیان، وکیل مدافع لیلا حسین‌زاده، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر، به ابهامات موجود در خصوص دلایل بازداشت این فعال دانشجویی پرداخت. او اظهار داشت که پس از پیگیری این موضوع از طریق شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، مسئولان دادسرا مدعی شده‌اند که بازداشت لیلا حسین‌زاده «با دستور دادسرای شیراز» صورت گرفته و «اقدامات اخیر» او از دلایل دستگیری‌اش بوده است.

امیر رئیسیان عنوان کرده بود که فارغ از صحت و سقم این ادعاها، فعالیت‌های مدنی موکل‌اش که ساکن تهران است، ارتباطی به حوزه قضایی شیراز ندارد، کما این‌که دادگاه انقلاب شیراز پیش‌تر قرار بازداشت لیلا حسین‌زاده را به قرار وثیقه تبدیل کرده است.

تاکنون از دلایل بازداشت مجدد لیلا حسین‌زاده و اتهام‌های مطرح شده علیه او اطلاعی در دست نیست.

حسن سعیدی، فعال کارگری نیز بیش از ۱۱۰ روز از زمان دستگیری‌اش می‌گذرد. یکشنبه ۱۳ شهریورماه، همسر حسین سعیدی به دادسرای اوین مراجعه و پس چندین ساعت انتظار، با عدم پاسخ‌گویی مسئولان دادسرا مواجه شد. پیش‌تر از طرف بازپرسی دادسرای اوین به همسر حسین سعیدی گفته شده بود پرونده او پس از اخذ آخرین دفاع به سرانجام می‌رسد.

حسن سعیدی، شب چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد. مأموران پس از بازداشت او ضمن تفتیش منزل تلفن همراه او و سایر اعضای خانواده را ضبط کرده و با خود بردند.

بازپرسی دادسرای زندان اوین شنبه ۲۸ خرداد قرار بازداشت او را به مدت یک ماه تمدید کرد. حسن سعیدی ۲ مرداد، طی تماسی تلفنی از بند ۲۰۹ زندان اوین با خانواده خود اعلام کرد که قرار بازداشت وی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

سعیدی یکشنبه ۱ خردادماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد و روز پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱، در پی وعده مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواسته‌هایش از جمله انتقال او به بند عمومی، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این فعال کارگری اوایل تیرماه مجدداً در اعتراض به تداوم بازداشت و بازجویی‌‎ها دست به اعتصاب زده بود، نهایتاً روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱، به اعتصاب غذای خود پایان داد.