آژانس خبری کُردپا، سه‌شنبه ۱۵ شهریور خبر داد که سعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند زنان زندان ارومیه به ١٢ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

بر اساس این گزارش شعبه سوم دادگاه کیفری یک، مستقر در شهرستان مهاباد این حکم را صادر کرده است و به گفته این منبع آگاه به کُردپا، این حکم به صورت رسمی سه‌شنبه ۱۵ شهریور به خانواده این زندانی سیاسی ابلاغ شده است.

سعدا خدیرزاده به اتهام «معاونت در قتل یکی از اعضای سپاە و عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» به دوازده سال زندان محکوم شده است. او در دفاع از خود این اتهامات را تماماً رد کردە است.

طبق گزارش کردپا رئیس شعبه سوم دادگاه کیفری یک مستقر در شهرستان مهاباد فردی به نام جواد بنائی و مستشاران دادگاە امیر اوجاقلو و غلام کریم‌خانی هستند، اما رسیدگی بە پروندە سعدا خدیرزادە بر عهدە غلام کریم‌خانی بوده است.

اولین جلسە دادگاە رسیدگی بە پروندە سعدا خدیرزاده چهارشنبە دوم شهریور ماه سال جاری بە صورت آنلاین در همین شعبه با حضور این زندانی سیاسی، وکیل او و شاکیان پروندە برگزار شد.

سعدا خدیرزاده در جریان جلسه دادگاه توسط یکی از شاکیان پروندە به نام مراد پیروتی‌نیا، فرزند خضر پیروتی‌نیا، عضو سپاە پاسداران که روز سه‌شنبه سیزدهم مهرماه ١٤٠٠ توسط افراد ناشناس کشته شد، تهدید به قتل شد و این فرد در دادگاە اعلام کردە بود در صورت آزادی سعدا خدیرزادە، آن‌ها خود او را بە قتل می‌رسانند.

پس از تهدید به قتل سعدا خدیرزاده در دادگاه، وکیل او از پرونده کنارگیری کرد.

حکم دوازده سال زندان برای سعدا خدیرزاده در حالی صادر شد کە خبرگزاری میزان، نهاد رسانه‌ای قوە قضاییە چند روز پیش از فراهم شدن آزادی این زندانی سیاسی خبر دادە بود.

سعدا خدیرزاده ۳۲ ساله و اهل پیرانشهر است. او در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در حالی که باردار بود، توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت و به یک بازداشتگاه امنیتی در ارومیه منتقل شد.

سعدا خدیرزاده تقریباً تمام دوران بارداری‌اش، یعنی نزدیک به هشت ماه آن‌را در زندان ارومیه گذراند و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ فرزندش را در بیمارستان و با عمل سزارین به دنیا آورد.

 این زندانی سیاسی چهارشنبه یکم تیر ماه در حالی تنها دو روز از وضع حمل با عمل سزارین گذشته بود، بدون تکمیل دوره درمانی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شد.

او اردیبهشت سال جاری در اعتراض به ادامه وضعیت بلاتکلیف خود در زندان ارومیه به مدت ۱۱ روز دست به اعتصاب غذا زده بود. این زندانی سیاسی به دلیل قول مساعد مسئولان زندان مبنی بر آزادی موقت با قرار وثیقه به اعتصاب غذای خود پایان داد، که این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.

در پی بی‌توجهی به وضعیت سعدا خدیرزاده و نوزاد تازه متولد شده‌اش، او صبح روز پنج‌شنبه ۲۷ مردادماه، زمانی که همه زندانیان در حال خواب بودند خود را حلق آویز کرد. او پس از اقدام به خودکشی نجات پیدا کرد.

سعدا خدیرزاده در مدت بازداشت تا قبل از وضع حمل در محیطی غیربهداشتی در زندان ارومیه نگهداری می‌شد و از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب محروم بود.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سعدا خدیرزاده از زمان بازداشت هرگز اجازه دسترسی به وکیل نداشته است. بازداشت او مغایر معیارهای دادرسی منصفانه است و از نظر قوانین بین‌المللی خودسرانه محسوب می‌شود، زیرا او بدون اطلاع از دلایل بازداشت برای مدت طولانی تحت بازداشت موقت قرار گرفته و از دسترسی به وکیل محروم شده است.

مؤسسه کودکان زندانیان (کویپی) نیز دوشنبه یکم اوت / ۱۰ مرداد با انتشار فراخوان و ضمن بیان این‌که جان و سلامت‌ سعدا خدیرزاده در معرض خطر جدی قرار دارد، خواستار آزادی فوری او و فرزندش شده بود.

شعبه سوم دادگاه کیفری یک مهاباد برای آزادی موقت سعدا خدیرزاده از مدت‌ها قبل قرار وثیقه سه میلیارد تومانی تعیین کرده بود و با وجود تامین وثیقه از طریق خانواده، دادستان از آزادی موقت این زندانی سیاسی ممانعت کرد است.