فرانسه پنج‌شنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر اعلام کرد که از عدم همکاری مداوم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر اتمی سازمان ملل متحد «بسیار نگران» است و در حال رایزنی با شرکای خود در مورد این موضوع قبل از نشست شورای حکام آژانس در هفته آینده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوشنبه آینده ۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر وارد جلسه فصلی خود خواهد شد. این نشست برای جمهوری اسلامی و پرونده هسته‌ای آن مهم ارزیابی شده است.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه در نشست خبری روزانه خود گفت:

«ما متأسفیم که ایران از فرصت‌های ارائه‌شده توسط مدیرکل [آژانس] برای تعامل و روشن کردن وجود مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در سایت‌های اعلام‌نشده استفاده نکرده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمانی درباره آثار اورانیوم غنی‌شده در سه مکان‌ اعلام‌نشده هسته‌ای ایران به‌دست نیامده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس روز گذشته چهارشنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر در گزارش فصلی خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم ایران تا ۳۰ مرداد / ۲۱ اوت با افزایش ۱۳۱,۶ کیلوگرم به سه هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی بیشتر کفاف تولید بمب اتمی را می‌دهد. میزان ذخایر اورانیوم کم‌غلظت اورانیوم ایران نیز ۱۹ برابر بیشتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تعیین شده است.

پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام نیز از پاسخ ایران به طرح پیشنهادی این اتحادیه برای احیای برجام ابراز تأسف کرده و گفته بود طرف‌های مذاکره از هم فاصله گرفته‌اند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه درباره نظارت مجدد آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران گفت:

«برقراری مجدد نظام راستی‌آزمایی پیشین مستلزم عمل کردن طرف‌های برجامی به تعهدات خود است و تاکنون برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران بیشترین شفافیت را داشته است.»

او گزارش رسانه‌ها از سخنان روز گذشته گروسی را «تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیرضرور است»، عنوان کرد و گفت:

«همانند گذشته با استفاده از این ابهامات، فضاسازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القا غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.»

روزنامه کیهان چاپ تهران که به دستگاه رهبری و امنیتی جمهوری اسلامی مربوط است روز پنج‌شنبه در مطلبی درباره مذاکرات احیای برجام نوشت «قرار نیست هیچ مذاکره‌ای به نتیجه برسد».

این روزنامه در این‌باره افزود:

«یادمان نرود اگر باطل مذاکره می‌کند به هدف حذف حق است نه تقویت آن و امتیاز دادن به او. حتی اگر در رفتار اولیه این‌گونه به ذهن می‌آید که او با حق کمی نرم‌تر از گذشته برخورد می‌کند نبرد پایانی حق و باطل دیدنی است.»

کیهان هم‌چنین نوشت اگر صلحی هست، «صلحی است از سرناچاری و این صلح عقب‌نشینی است برای حمله مجدد و نرمشی است قهرمانانه برای خروشی پیروزمندانه».