جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن در فشار برای اجرای مجدد توافق‌نامه هسته‌ای با ایران فعال باقی خواهد ماند، اما صبر آن «ابدی نیست».

به‌گزارش رویترز، کربی افزود:

«با وجودی‌که بایدن از مسیر دیپلماتیک حمایت کرده، اما به اعضای دولت گفته که می‌خواهد مطمئن شود که ما گزینه‌های دیگری برای رسیدن به نتیجه قطعی عدم توانایی ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای، در اختیار داریم.»

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را بررسی کردند اما پاسخ‌ ایران اتحادیه اروپا و آمریکا را مأیوس کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام دوشنبه گذشته از پاسخ ایران به طرح پیشنهادی این اتحادیه برای احیای برجام ابراز تأسف کرده و گفته بود طرف‌های مذاکره از هم فاصله گرفته‌اند.

این در حالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام، روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر در توئیتی نوشت:

«مشکل همیشه آمریکا بوده است. اوباما توافق را نقض کرد، ترامپ آن را پاره کرد و بایدن هم به سیاست‌های ترامپ ادامه می‌دهد.»

مرندی افزود:

«از زمان شروع دوباره مذاکرات، تیم بایدن زمان را تلف کرده است. حالا که متن [پیش‌نویس احیای برجام] تقریباً آماده است آمریکا دوباره تلاش می‌کند تا با واکنش‌های اخیرش زمان بخرد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در تماس با وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین گفت:

«ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار همچنان جدی هستیم. اما آمریکا باید از کاربرد ادبیات ابهام در متن فاصله بگیرد تا توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.»

او روشن نکرد که منظورش از «ادبیات مبهم» چیست در حالی‌که طرف‌های غربی می‌گویند ایران بر خواسته‌های فرابرجامی اصرار دارد و این غیرقابل پذیرش است.

جمهوری اسلامی به‌جز لغو تحریم‌ها خواهان آن است که پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های اتمی مبهم و اعلام‌نشده ایران بسته شود و با ضمانت در پایبندی آمریکا به برجام، سود اقتصادی ایران از این توافق نیز تضمین شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌تازگی گفته است هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل پادمانی درباره آثار اورانیوم غنی‌شده در سه مکان‌ اعلام‌نشده هسته‌ای ایران به‌دست نیامده است. ذخایر اورانیوم ایران هم تا ۳۰ مرداد / ۲۱ اوت با افزایش ۱۳۱,۶ کیلوگرم به سه هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است که در صورت غنی‌سازی بیشتر کفاف تولید بمب اتمی را می‌دهد. میزان ذخایر اورانیوم کم‌غلظت اورانیوم ایران نیز ۱۹ برابر بیشتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تعیین شده است.

فرانسه روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۷ شهریور / ۸ سپتامبر اعلام کرد که از عدم همکاری مداوم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بسیار نگران» است و در حال رایزنی با شرکای خود در مورد این موضوع قبل از نشست شورای حکام در هفته آینده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دوشنبه آینده ۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر وارد جلسه فصلی خود خواهد شد. این نشست برای جمهوری اسلامی و پرونده هسته‌ای آن مهم ارزیابی شده است.

این رویدادها در حالی رخ داده است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید «پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد».

محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز گذشته در مورد گزارش اخیر آژانس گفت:

«سه ادعای پادمانی غیرمهم آژانس مربوط به حدود دو دهه قبل است و ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده‌ای را با این سازمان و با هدف حل و فصل آن‌ها داشته است.»

نذیری اصل با بیان این‌که «موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است»، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا «بی‌توجه به فشارهای سیاسی» و پرسش‌های برآمده از آن‌چه او «شیطنت‌آفرینی طرف‌های ثالث» نامید، به وظیفه خود عمل کند.

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفت‌وگوهای احیای برجام با اشاره به نشست بعدی شورای حکام، صدور قطعنامه در این شورا علیه ایران را «غیرسازنده» خواند و افزود:

«باید پیامدهای بسیار منفی تصویب قطعنامه درباره ایران در نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌خاطر بسپاریم. روسیه قبل از رأی‌گیری در مورد آن هشدار داد.»

پیش از این، وال‌استریت ‌ژورنال گزارش داده بود که در جلسه دوشنبه آینده شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد.