آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با تمرکز بر تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه به مدت ۱۲ روز از تاریخ ۷ تا ۱۸ ماه مه ۲۰۲۲ (۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱) به منظور بررسی تاثیرات منفی تحریم‌ها در راستای برخورداری از حقوق بشر و حق توسعه به ایران سفر کرد و گزارش این سفر در تاریخ ۱۷ اوت / ۲۶ مرداد منتشر شد.

https://www.radiozamaneh.com/716338/

سفر خانم آلنا دوهان با دعوت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و او اولین گزارشگر ویژه سازمان ملل است بعد از ۱۷ سال اجازه سفر به ایران را پیدا کرد. این سفر از همان ابتدا با واکنش‌ها گسترده و انتقادی ایرانیان، فعالان مدنی و سیاسی و نیز سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفت.

خانم آلنا دوهان در روز آخر سفر خود به ایران یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و تأثیر تحریم‌هایی اعمال شده توسط ایالات متحده بر ایران را «ویرانگر» و «غیرقانونی» توصیف کرد و خواستار لغو آنها شد.

در گزارش نهایی منتشر شده گزارشگر ویژه تحریم، او نتیجه گرفته که تحریم‌ها، تحریم‌های ثانویه و اشکال مختلف انطباق بیش از حد، تأثیرات منفی جدی بر اقتصاد کشور دارد که منجر به نقض جدی حقوق بشر و چالش‌های بشردوستانه می‌شود و با همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.

آلنا دوهان در گزارش خود اظهار داشته استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه و سایر اشکال تحریم‌ تأثیر منفی کلی بر طیف گسترده‌ای از حقوق بشر، مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از جمله حق حیات و حق توسعه دارد ضمن توصیه به لغو این تحریم‌ها، از جامعه بین‌المللی و نهادهای بشردوستانه خواسته تا دولت ایران را در تلاش‌هایش برای کاهش اثرات نامطلوب انسانی یاری کنند.

زمانه برای بررسی بیشتر این گزارش با حسن نایب‌هاشم، پزشک و فعال حقوق بشر گفت‌وگو کرده است. نایب‌هاشم ضمن اذعان تاثیر مخرب تحریم‎‌ها، گزارش خانم آلنا دوهان را یک‌جانبه دانسته است.

گفت‌وگوی زمانه با حسن نایب‌هاشم را بشنوید: