وب‌سایت radiozamaneh.com در تلاش است تا اثر سانسور حکومتی بر جریان آزاد اطلاع‌رسانی را کاهش دهد. تلاش زمانه بر این متمرکز است که محتواهای تازه را حتی تحت شرایط سانسور ارائه دهد. 

اکنون ما در وب‌سایت زمانه از تکنولوژی تازه و منحصر به‌فردی استفاده می‌کنیم که از طریق آن، تنها با یک‌بار استفاده از وی‌پی‌ان در بازدید نخست، در دفعات دیگر برای بازدید از سایت نیازی به فیلترشکن نخواهید داشت.

این امکان در یک‌سال گذشته در دسترس بوده و امتحان خود را به‌خوبی و با نتیجه مثبت پشت‌سر گذاشته است. مخاطبان ما کارآیی این سیستم در داخل ایران را گزارش داده‌اند.

تا پیش از این و در دیگر پلتفرم‌‌های سانسور شده در داخل ایران اگر وی‌پی‌ان و نرم‌افزارهای فیلترشکن نداشتید، امکان دسترسی به محتوای سانسور شده از شما سلب شده بود. اما از این پس و با تکنولوژی استفاده‌شده در زمانه فقط و فقط یکبار نیاز دارید با فیلترشکن سایت زمانه را بازکنید و وارد آن شوید. پس از آن دیگر رادیوزمانه در ایران برای شما قابل سانسور نیست!

آیا علامت چراغ راهنما را در گوشه وب‌سایت زمانه می‌بینید؟

این چراغ راهنمای وضعیت سانسور است. وقتی برای اولین بار با وی‌پی‌ان از radiozamaneh.com بازدید کنید و چراغ سبز باشد، یعنی به سایت زمانه دسترسی بدون سانسور دارید. اگر زرد باشد دسترسی‌تان به سایت سانسور شده اما هنوز زمانه می‌تواند مطلب‌های به‌روز را به دستتان برساند. چراغ قرمز یا خاکستری یعنی مطلب‌های ما همچنان سانسور است یا شما آفلاین‌ هستید.

اگر داخل ایران از وی‌پی‌ان استفاده کنید، چراغ راهنمایتان باید سبز باشد و اگر از وی‌پی‌ان استفاده نکنید، زرد. در هر دو صورت می‌توانید به خواندن محتوای سایت زمانه ادامه دهید.

این مطالعه بدون سانسور تا زمانی که شما داده‌های مرورگری (کروم، موزیلا، …) که با آن زمانه را می‌خوانید پاک نکنید در دسترس است. اگر کوکی‌ها را از مرورگر خود پاک کنید، نیاز دارید یکبار دیگر با وی‌پی‌ان یا فیلترشکن به سایت زمانه وارد شوید.

تکنولوژی ضد سانسور زمانه چطور کار می‌کند؟

سرویس‌های پراکسی (پیشکار) متعارف از خارج یک محیط سانسورشده کار می‌کنند و به کاربر داخل چنین محیطی اجازه می‌دهند تا از سانسور بگذرد و به محتوای سانسورشده دسترسی یابد. زمانه مدیا از پراکسی‌های سمت کاربر (“محلی”) [client-side؛ local] استفاده می‌کنند تا در مواجهه با سانسور یا در صورت در دسترس نبودن آینه وبسایت اولیه، بین وب‌سایت‌های آینه به شکلی پویا جابجایی ایجاد کند. این تکنیک به کاربر داخل محیط سانسورشده اجازه می‌دهد که تا وقتی یک وبسایت آینه در محیط سانسورشده کماکان در دسترس باقی مانده باشد، سانسور را دور بزند و به محتوای سانسورشده دست پیدا کند.
تکنولوژی ضدسانسور موسوم به collateral freedom نیز برای هاستینگ آینه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است تا در دسترس بودن آینه‌ها در محیط سانسورشده تضمین شود. collateral freedom یعنی نوعی تقابل با سانسور که هزینه اقتصادی سانسور را بالا می‌برد و آن را ناممکن می‌کند؛ مثل قرار دادن محتوا بر سرویس‌های کلودی که برای سانسورشدن و مسدودشدن «بیش از حد مهم» هستند.
یک مشکل وب‌سایت‌های آینه (میرور) این است که به راحتی کشف نمی‌شوند. آینه‌ها معمولاً در مکان‌های غیراستاندارد یا بدون برند درست می‌شوند و ناشر نیز آنها را تبلیغ نمی‌کند و به همین خاطر به دشواری می‌توان آنها را یافت. استفاده از collateral freedom این مشکل را دوچندان می‌کند. زیرا آینه‌های collateral freedom در دامنه‌هایی قرار می‌گیرند که ناشناس هستند تا نتوان ناشر آنها را شناسایی و سپس سانسورشان کرد.
اما راه‌حل زمانه‌مدیا از این مشکل به دور است زیرا موقعیت آینه‌ها را در دسترس پراکسی‌های سمت کاربر قرار می‌دهد. این پراکسی‌ها بین آینه‌ها بر حسب دسترس‌پذیربودن‌شان در محیط سانسورشده در فرآیندی مستقل از هرگونه ورودی کاربر جابجایی ایجاد می‌کنند. این جابجایی بین آینه‌ها در یک رابط کاربری اختیاری (همان چراغ راهنما) به نمایش گذاشته می‌شود اما برای کاربر مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.