پس از انجام تعمیرات در دومین فرودگاه بزرگ سوریه پس از حمله هوایی هفته گذشته اسرائیل، پروازها از حلب روز جمعه ۹ سپتامبر/ ۱۸ شهریور از سر گرفته شد.

فرودگاه حلب به مدت ۷۲ ساعت غیرعملیاتی شده بود و با تعمیر سریع باندهای فرودگاه اولین پرواز غیرنظامی در آن فرود آمد.

آسیب به باند اصلی در حمله روز سه‌شنبه، فرودگاه را از کار انداخت، اما وزارت حمل‌ونقل سوریه روز جمعه گفت تعمیرات تکمیل شده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک ناظر مستقر در بریتانیا ، اولین پرواز ورودی، از کویت، در ساعت ۲۰:۳۰ روز جمعه به زمین نشست.

هیچ گزارشی مبنی بر کشته و یا زخمی‌ شدن نظامیان یا کادر فرودگاه حلب در نتیجه حمله روز سه‌شنبه اسرائیل منتشر نشده است.

از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، اسرائیل صدها حمله علیه همسایه شمالی خود انجام داده است که نیروهای دولتی و همچنین نیروهای متحد تحت حمایت ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله را هدف قرار داده است.

به عنوان یک قاعده، ارتش اسرائیل در مورد حملاتش در سوریه اظهار نظر نمی‌کند، اما به انجام صدها سورتی پرواز علیه گروه‌های تحت حمایت ایران که تلاش می‌کنند جای پایی در این کشور به دست آورند، اعتراف کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که به محموله‌های تسلیحاتی که گمان می‌رود برای گروه‌های تحت حمایت ایران یا حزب‌الله لبنان ارسال می‌شود، حمله می‌کند.

حلب یک شهر بزرگ در شمال سوریه، در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه است و یک هدف غیرمعمول برای حملات هوایی اسرائیل گزارش شده است.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه روز پنجشنبه نسبت به حملات هوایی اسرائیل هشدار داد. او گفت که اسرائیل «با آتش بازی می‌کند» و دو کشور در خطر یک درگیری نظامی گسترده‌ قرار دارند.

وزارت امور خارجه سوریه اسرائیل را به «جنایت جنگی طبق قوانین بین‌المللی» به دلیل حملات هوایی به سوریه متهم کرد و گفت که «باید پاسخگوی آن باشد.»

در اوایل سال جاری میلادی، حملات هوایی اسرائیل، خسارات زیادی به فرودگاه بین‌المللی دمشق وارد کرد و تمامی پروازها به مدت دو هفته متوقف شد.

به طور کلی، گمان می‌رود که انتقال سلاح‌های نسبتاً بزرگ به سوریه از طریق خطوط هوایی باربری ایران که اغلب در دمشق  و پایگاه هوایی تیاس یا T-4 خارج از شهر پالمیرا فرود می‌آیند، صورت می‌گیرد. گمان می‌رود که این تسلیحات قبل از انتقال به لبنان در انبارهای آن منطقه نگهداری می‌شوند.