بنا بر گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، یک شهروند در شهرستان شوش در پی مشکلات معیشتی اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

نام او سجاد الباجی ۲۶ ساله، اهل کوی زویه شهرستان اهواز اعلام شده است. سجاد الباجی، متأهل و پدر سه فرزند بود.

یک منبع آگاه در این خصوص به هرانا گفته است:

«سجاد پیشتر در مغازه‌ای مشغول به کار بود که حدود یک سال پیش توسط صاحب مغازه از محل کار خود اخراج شد؛ امری که درگیری این دو تن را در پی داشت. سرانجام صاحب مغازه بابت درگیری صورت گرفته از سجاد شکایت کرد. او سپس بازداشت و چندی بعد با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد.»

این منبع با اشاره به این‌که سجاد الباجی بابت وثیقه تودیع شده، به وثیقه گذار متعهد شده بود که ماهیانه مبلغی را به او بپردازد، افزود:

«سجاد در ایام بیکاری‌اش، نه تنها موفق به پرداخت مبلغ توافق شده به وثیقه گذار خود نشد، بلکه بابت پرداخت اجاره منزل‌اش با مشکلاتی مواجه شد که در نتیجه آن صاحب خانه از او خواست که منزل استیجاری را ترک کند. نهایتاً سجاد فشار اقتصادی وارده را تاب نیاورد و مادامی که به همراه فرزندان و همسر خود به منزل مادری‌اش پناه آورده بود، در همان محل به زندگی خود پایان داد.»

هرانا هم‌چنین در گزارشی دیگر از خودکشی یک دختر نوجوان ۱۶ ساله، به نام فرزانه ابراهیم‌زاده، اهل روستای «کانی‌رش» در شهرستان سردشت خبر داده است.

بر اساس این گزارش، فرزانه ابراهیم‌زاده طی روزهای اخیر اقدام به خودسوزی کرد و بر اثر شدت جراحات و سوختگی جان خود را از دست داد. در این گزارش اشاره‌ای به دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوان اشاره‌ای نشده است.

در هفته‌ها و ماه‌های گذشته خبرهای متعددی درباره خودکشی، به‌ویژه خودکشی نوجوانان و کارگران در ایران منتشر شده است. دلایل این خودکشی‌ها را بیشتر «فقر اقتصادی» و «نابه‌سامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام کرده‌اند.

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور سال جاری یک نوجوان ۱۷ ساله در شهرستان روانسر استان کرمانشاه از طریق حلق‌آویز کردن خود دست به خودکشی زد و جانش را از دست داد. نام این نوجوان آرمین ملکی اعلام شد، اما به دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوان اشاره‌ای نشد.

هم‌چنین طی روزهای گذشته یک نوجوان ۱۵ ساله دیگر در شهرستان قروه واقع در استان کردستان با مصرف قرص برنج دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. هویت این نوجوان از سوی منابع حقوق بشری، طاها شیرمحمدی عنوان شد.

پیشتر یک منبع آگاه در این‌باره به هرانا گفته بود:

«این نوجوان به دلیل برخی اختلافات خانوادگی از طریق مصرف قرص برنج دست به خودکشی زد و پس از این اقدام به یکی از بیمارستان‌های شهرستان سنندج منتقل شد؛ تلاش‌های کادر درمان برای نجات این نوجوان از مرگ بی‌نتیجه ماند و نهایتاً او بر اثر شدت آسیب‌های وارده جان خود را از دست داد.»

اکبر علیوردی‌‌نیا، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازنداران به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به آمارهای خودکشی‌های منجر به مرگ در ۱۹ سال گذشته (سال ۸۰ تا ۹۸)، گفته است:

«بیشترین آمار میانگین برای استان ایلام با ۱۷.۳ در ۱۰۰ هزار جمعیت است. بعد از آن کرمانشاه با ۱۳.۶ در ۱۰۰ هزار جمعیت و سپس لرستان با ۱۱.۱ در ۱۰۰ هزار جمعیت است.»

به گفته علیوردی‌نیا در مجموع میانگین میزان خودکشی در ۱۴ استان از میان ۳۱ استان بالاتر از میانگین کشوری است:

«میانگین کشوری ما ۴.۹ است و میانگین خودکشی در ۱۷ استان نیز کمتر از میانگین کشوری است. بیشترین میزان خودکشی در بازه زمانی یاد شده در سالهای ۹۷ و ۹۸ بوده است که نرخ آن ۶.۲ در ۱۰۰ هزار جمعیت است. همچنین کمترین میزان آن نیز مربوط به سالهای ۸۳ و ۸۶ با نرخ ۴.۲ است.»

هم‌چنین این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازنداران گفته، میزان خودکشی در تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، فارس، قزوین، قم، مرکزی، مازندران و گیلان در طی این ۱۹ سال روند افزایشی داشته است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال ۹۹، ۱۰۰ هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی کردند که این میزان نیز رو به افزایش بوده است.

۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور)، «روز جهانی پیشگیری از خودکشی»، روزی‌ست برای بالا بردن آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۷۷ درصد از کل خودکشی‌های جهان در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMICs) اتفاق می‌افتد.

اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.