شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، جمعی از فعالان حقوق زنان در سنندج در اعتراض به مرگ شلیر رسولی، قربانی سوء قصد تجاوزِ جنسی در شهر مریوان که پس از چند روز بستری شدن در کُما جانش را از دست داد، در مقابل دادگستری این شهر تجمع کرده و با قرائت بیانیه‌ای نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

در بخشی از بیانیه فعالان حقوق زنان، آمده است:

«آنچه امروز ما را وادار به واکنش نموده است و به شکل روشنی خودنمایی می‌کند، سیستماتیک بودن این خشونت‌ها است. متاسفانه نه تنها سازوکاری برای بازداشتن فرد صاحب قدرت از ارتکاب خشونت وجود ندارد، بلکه در یک توافق نانوشته اعمال خشونت بر زنان عادی‌سازی شده و عواقب جدی‌ای متوجه خشونت‌گران نیست. آزارهایی که علی‌رغم آشکار بودن‌شان در تمامی این سال‌ها نادیده گرفته شده‌اند».

فعالان حقوق زنان در پایان این بیانیه تأکید می‌کنند که:

«ما زنان ضمن محکوم کردن این رفتار شنیع و ضد انسانی، از تمامی فعالین حقوق بشر در ایران و جهان تقاضا می‌کنیم که در این رابطه سکوت خود را بشکنند و به جد وارد میدان شوند. از تمامی مسئولین امنیتی و قضایی می‌خواهیم رنج زنان خشونت‌دیده تجاوز را کوچک نشمرده و با اعمال قوانین بازدارنده و سخت‌گیرانه برای متجاوزگران، فضایی امن را برای افراد جامعه مهیا نمایند. ما به جد خواهان پیگیری خون به ناحق ریخته شلیر رسولی-ها که قربانی خشونت شده‌اند هستیم و این رفتارهای ضد انسانی را محکوم می‌نمائیم.»

پنج‌شنبه ۱۷ شهریور، شلیر رسولی، زن مریوانی که برای فرار از تعرض یکی از همسایگانش، خود را از یک ساختمان دو طبقه به پایین پرت کرده بود پس از شش روز بستری شدن در یکی از مراکز درمانی شهر سنندج، جان خود را از دست داد.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، شلیر رسولی ۳۶ ساله و مادر دو فرزند در تاریخ ۱۲ شهریور از سوی یکی از همسایگانش به نام گ.ق به بهانه کمک به همسر بیمارش به منزل‌اش فراخوانده شد، اما پس از این‌که شلیر رسولی متوجه شد که این فرد قصد تعرض به او را دارد خود را از ساختمان دو طبقه به پایین پرت کرده بود.

زاهد کریمی، دادستان شهرستان مریوان ضمن تأیید این خبر، اعلام کرده که فرد مذکو از «ارازل و اوباش» این شهر است.

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، طی روزهای گذشته جمعی از زنان مریوانی در اعتراض به افزایش آمار خشونت علیه زنان و نداشتن امنیت زنان در جامعه تجمعاتی در مقابل دادگستری این شهر برگزار کردند.

هم‌چنین در مراسم تشییع شلیر رسولی گروه‌های مدنی از طیف‌های مختلف حضور یافتند و پیکرِ او را تا قبرستان «بهشت مصطفی» مریوان با شعارهایی از جمله، «مرد سالاری و سرمایه, عامل این جنایت» و «از کردستان تا تهران ستم بر زنان جاری است»، همراهی کردند.

مراسم تشییع پیکر شلیر رسولی و اعتراض شهروندان مریوانی

پیشتر در همین ارتباط، تشکل‌های مدنی در مریوان بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

تشکل‌های مردمی در این بیانیه با اشاره به این‌که «اگر شلیر رسولی بە قوانین حاکم و فرهنگ مردسالاری جامعە در دفاع از شرافت و کرامتش اعتماد کامل داشت در برابر مردی کە وحشیانە قصد تجاوز بە وی را دارد، جان خود را بە مخاطره نمی‌انداخت و چنین مرد جانی از این جنایت اجتناب می‌کرد»، نوشتند:

«تشکل‌های مدنی مریوان ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده شلیر رسولی و تمامی زنان و مردان شرافتمند، از حضور باشکوه تمامی مردم، زنان مبارز و حق‌طلب، تشکل‌ها و جامعه مدنی مریوان در دفاع حقوق زنان قربانی و ابراز انزجار و محکومیت این جنایت پلید، تشکر و قدردانی می نمائیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه چنین آمده است:

«بی‌گمان شلیر رسولی مثل هزاران زن مظلوم جامعه، قبل از قربانی شدن توسط یک مرد جانی و بیمار، توسط قانون و فرهنگ مردسالاری جامعه قربانی شده، بنابراین ایجاب می‌کند که تمامی زنان و مردان عدالت‌خواه ضمن همراهی کامل با خانواده قربانی و جامعه قربانیان، انتقاد اصلی را متوجه ضعف‌های قوانین حاکمیتی در دفاع از حقوق زنان و فرهنگ مردسالاری جامعه نمایند.»