دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد این تحریم‌ها بخشی از واکنش مشترک چندین نهاد و وزارت این کشور از جمله وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه، دفتر تحقیقات فدرال، فرماندهی سایبری ایالات متحده، آژانس امنیت ملی، و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی است.

به‌گزارش رویترز، سپاه پاسداران یک امپراتوری نظامی ـ تجاری است که نیروهای مسلح و اطلاعاتی ویژه را نیز کنترل می‌کند و واشنگتن آن‌ را به پیشبرد کارزار افراطی‌گری در جهان متهم می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است تحریم‌ها علیه ۱۰ فرد و دو شرکت به دلیل فعالیت‌های سایبری اعمال شده است. این افراد و نهادها همگی وابسته به سپاه پاسداران هستند.

شرکت فن‌آوری ناجی هوشمند فاطر (تکنولوژی ناجی) و شرکت افکار سیستم یزد (سامانه افکار) دو نهاد تحریم‌شده هستند. منصور مالک، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت فن‌آوری ناجی، احمد خطیبی عقدا، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت افکار سیستم و همچنین علی آقااحمدی (علی احمدی)، محمد آقااحمدی (محمد احمدی)، معین مهدوی، علی‌اکبر رشیدی-بارجینی، امیرحسین نیک‌آئین راوری، مصطفی حاجی‌حسینی، مجتبی حاجی‌حسینی و محمد شاکری آشتیجه، از کارکنان و کارمندان این دو شرکت نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند.

این شرکت‌ها و افراد با استفاده از گروه‌های هکری در حملات سایبری به مدارس، اداره‌های دولتی، بیمارستان‌ها و خدمات اضطراری، حمل‌ونقل، انرژی و شرکت‌های مواد غذایی در جهان و در آمریکا دست داشته‌اند.

برایان‌ ای. نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش تروریسم و ​​اطلاعات مالی در این‌باره گفت:

«مجرمان سایبری، صرف‌نظر از منشأ ملی یا پایگاه عملیاتی‌شان، کسب‌وکارها و زیرساخت‌های حیاتی را در سراسر جهان هدف قرار داده‌اند و به‌طور مستقیم امنیت فیزیکی و اقتصادی ایالات متحده و سایر کشورها را تهدید می‌کنند.»

نلسون افزود:

«ما برای جلوگیری از تهدیدهای بدافزاری از جمله تهدیدهای مرتبط با سپاه پاسداران به اقدامات هماهنگ با شرکای جهانی ادامه خواهیم داد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است کلیه اموال و دارایی‌های این افراد و شرکت‌های تحریم‌شده در ایالات متحده مسدود می‌شود و هر نهادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، به‌صورت فردی یا جمعی، با آن‌ها مبادلات تجاری و مالی داشته باشد نیز مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی در روز جمعه ۱۸ شهریور / ۹ سپتامبر، دو روز پس از قطع رابطه دیپلماتیک آلبانی با ایران به دلیل حملات سایبری ماه ژوئیه به زیرساخت‌های آلبانی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و وزیر اطلاعات آن سیداسماعیل خطیب را به دلیل مشارکت در فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش تحریم کرد.

دولت آلبانی چهارشنبه ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر اعلام کرد که روابط خود را با ایران به دلیل حملات سایبری ماه ژوئیه به زیرساخت‌های دیجیتال این کشور قطع می‌کند. آلبانی همچنین گفت کلیه کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی سفارت ایران نیز باید ظرف ۲۴ ساعت خاک جمهوری آلبانی را ترک کنند.

آمریکا، نزدیکترین متحد آلبانی، ایران را مسئول حملات سایبری دانست و قول داد «اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی ایران در قبال اقداماتی که امنیت کشور متحد ایالات متحده را تهدید می‌کند، انجام دهد».