به گزارش خبرگزاری رویترز، تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در جمع  خبرنگاران گفت:

 «ما هنوز به پایان راه نرسیده‌ایم. اما پایان همه‌گیری در چشم‌انداز است.»

این خوشبینانه‌ترین ارزیابی نهاد سازمان ملل از زمان وضعیت اضطراری بین‌المللی در ژانویه ۲۰۲۰ و اعلام همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ است.

 ویروس کرونا که در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین شیوع پیدا کرد نزدیک به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را کشته و ۶۰۶ میلیون نفر را نیز مبتلا کرده و اقتصادهای جهانی و نظام‌های درمان و زیرساخت‌های بهداشتی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

واکسیناسیون و ابداع روش‌های درمانی مؤثر به جلوگیری از مرگ و میر و بستری شدن بیماران مبتلا به موارد حاد کووید در بیمارستان کمک کرده است. علاوه بر این نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا که به اومیکرون شهرت دارد و از اواخر سال گذشته تاکنون در گردش است سبب مرگ و میرهای کمتری می‌شود.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در هفته گذشته به کمترین میزان از مارس ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است.

با این حال تدروس آدهانوم، مقابله با همه‌گیری را به یک دو ماراتون تشبیه کرد و از کشورها خواست تا هوشیاری خود را حفظ کنند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت:

«اکنون زمان آن است که سخت‌تر بدویم و مطمئن شویم که از خط پایانی عبور می‌کنیم و پاداش تمام تلاش خود را می‌گیریم.»

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه افزود که کشورها باید در سیاست‌های خود برای مقابله با بیماری‌های همه‌گیر تجدید نظر کنند و زیرساخت‌های بهداشتی را برای مقابله با ویروس‌هایی که ممکن است در آینده شیوع پیدا کنند تقویت کنند.  

تدروس آدهانوم همچنین از کشورها خواست ۱۰۰ درصد گروه‌های پرخطر خود را در برابر کرونا واکسینه کنند. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد:

«کشورها باید تجهیزات کافی پزشکی و پرسنل درمان خود را حفظ کنند.»

ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت:

«ما انتظار داریم که در آینده، در سراسر جهان موج‌هایی از کرونا با سویه غالب اومیکرون یا نسخه‌های جهش یافته دیگر همچنان وجود داشته باشد.»

تنها در سال جاری همه‌گیری کرونا جان بیش از یک میلیون نفر از ساکنان جهان را گرفته است. هنوز برخی از کشورهای جهان در وضعیت اضطراری به سر می‌برند.   

به گفته سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، نشست بعدی کارشناسان این سازمان برای تصمیم‌گیری در مورد تدام وضعیت اضطراری در اکتبر سال جاری برگزار می‌شود. در همان حال سخنگوی کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده است که سویه اومیکرون همچنان در کشورهای اروپایی در گردش است. در ایالات متحده آمریکا نیز وضعیت اضطراری تا اکتبر سال جاری ادامه دارد و انتظار می‌رود که تا ژانویه ۲۰۲۳ تمدید شود.