ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه جمعه ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، ازبکستان گفت:

«فرصت‌های خوبی برای بیشتر شدن همکاری‌های ورزشی با چشم‌انداز برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ زیر نظر سازمان همکاری شانگهای وجود دارد.»

پوتین به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد این سازمان به یک وزنه تعادل جهانی در برابر غرب به رهبری آمریکا ــ که به دلیل حمله روسیه به اوکراین به روسیه پشت کرده است ــ تبدیل شود.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین که کشورش در سازمان همکاری شانگهای نقش ناظر را دارد، با حمایت از پیشنهاد پوتین در این نشست گفت:

«ما امکان برگزاری مجموعه‌ای از مسابقات ورزشی را در چارچوب سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد می‌کنیم: رویدادهای تابستانی در سال ۲۰۲۴ و زمستانی در سال ۲۰۲۶.»

این تاریخ‌ها به‌طور کلی با تاریخ بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ و بازی‌های المپیک زمستانی میلان-کورتینا ۲۰۲۶ که هر دو در غرب اروپا برگزار می‌شوند، همزمان است.

رسوایی دوپینگ در روسیه که شامل افشای سیستم دوپینگ دولتی در بسیاری از ورزش‌ها می‌شد، پس از بازی‌های زمستانی ۲۰۱۴ سوچی در روسیه، موجب شد که شرکت ورزشکاران روس در المپیک بعدی به شدت محدود شود. آن‌ها فقط اجازه داشتند با پرچم بی‌طرف در مسابقات شرکت کنند.

با این حال، چین از سال ۲۰۰۸ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی بوده است، اگرچه هر دو المپیک تا حدی تحت‌الشعاع جنگ یا آمادگی برای جنگ بین روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق قرار گرفتند: گرجستان در سال ۲۰۰۸ و اوکراین در سال ۲۰۲۲.

هشت کشور عضو سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه می‌خواهند جایگزینی برای آن‌چه نظم جهانی تحت سلطه غرب می‌دانند، ایجاد کنند. قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای سازمان همکاری شانگهای را تأسیس کردند. هشت کشور هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو این سازمان هستند. ایران، افغانستان، بلاروس، و مغولستان عضو ناظر و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شرکای گفت‌وگوی سازمان همکاری شانگهای هستند.

ایران در این دوره با امضای قراردادی روند عضویت رسمی خود در این سازمان را آغاز کرد.