با وجود فشار نیروهای امنیتی مردم سقز با حضور گسترده در مراسم خاکسپاری مهسا امینی(ژینا) شرکت کردند و با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «کشته شدن به خاطر روسری تا کی» قتل دولتی او را محکوم کردند. مردم می‌گفتند: «قتل به خاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری» و«حکومت اعدام، دیگر کافی است».

اعتراضات پس از ساعتی در برابر ساختمان فرمانداری شهرستان سقز به خشونت کشیده شد. در ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود:

بنا به دیگر ویدئوهای منتشرشده، دست‌کم یک مرد جوان در تیراندازی مأموران امنیتی به سمت معترضان عزادار به شدت مجروح شده است.

در یکی از ویدئوها، پیکر این جوان به شدت مجروح در حال انتقال به بیمارستان دیده می‌شود. «زمانه» از بازنشر این ویدئو به دلیل صحنه‌های آزاردهنده خودداری می‌کند.

کارشناسان امنیت اینترنت نیز از قطع شدن اینترنت در شهر سقز خبر داده اند.

شب گذشته پیکر مهسا امینی، زن جوانی که پس از بازداشت به وسیله گشت ارشاد به دلیل ضرب و شتم در بیمارستان کسری در تهران جان باخت، برای خاکسپاری به زادگاهش سقز منتقل شد. 

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی جمعیت زیادی را در قبرستان آیچی در سقز نشان می‌دهد. در این تصاویر شرکت‌کنندگان علیه مقامات ایران شعار می‌دهند. نیروهای امنیتی و نیروهای لباس شخصی در این مراسم حضور داشتند.

طبق گزارش‌های منتشرشده، شب گذشته فضای تهران به ویژه اطراف بیمارستان کسری و میدان آرژانتین امنیتی و ملتهب بود. گروهی از معترضان به مرگ مهسا امینی، در این منطقه تجمع کردند و شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سر دادند. 

اعلام نتیجه آزمایش‌های پزشک قانونی تا سه هفته آینده

مهدی فروزش، درباره آخرین وضع رسیدگی به پرونده فوت مهسا امینی در پزشکی قانونی تهران گفته اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بعد از اطلاع از فوت مرحومه مهسا امینی با دستور مقام قضایی، تیم مجرب تخصصی پزشکان قانونی برای بررسی این پرونده تشکیل داده و در مرکز تشخیصی کهریزک معاینه ظاهری و کالبدگشایی با در نظر گرفتن معیار‌ها و شاخص‌های علمی و مستند سازی انجام شد.

فروزش درباره کوتاه‌ترین زمان اعلام علت مرگ مهسا امینی گفته: «با توجه به اینکه آزمایش‌های انجام شده بخشی آسیب شناسی است، حدود دو تا سه هفته فرایند آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از این مدت علت فوت به مقام قضایی اعلام می‌شود.»

قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته و علاوه بر رسانه‌ها برخی از چهره‌های سیاسی و همچنین عفو بین‌الملل آن را محکوم کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است: «شرایط منجر به مرگ مشکوک در حین بازداشت مهسا امینی ۲۲ ساله، که شامل گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها بوده است، باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد.»

به نوشته عفو بین‌الملل، واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در کشور است، او را سه روز قبل از مرگش به‌ صورت خودسرانه بازداشت کرد. تمام ماموران و مقامات مسئول باید به دست عدالت سپرده شوند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در توئیتی به خبر درگذشت مهسا امینی واکنش نشان داد و از جمهوری اسلامی خواست به خشونت علیه زنان پایان دهد و مسئولان مرگ مهسا را به مجازات برساند.