روز جمعه ۲۵ شهریور، ساعتی پس از انتشار خبر مرگ مهسا امینی، دختری که در تهران و در جریان بازداشت به دلیل حجاب به قتل رسید، روزنامه نیویورک تایمز به قلم فرناز فصیحی، گزارشی در مورد بیماری علی خامنه‌ای، وخامت وضعیتی در هفته گذشته، عمل جراحی اورژانسی بر روی او و وضع کنونی‌اش منتشر کرد.

با این حال دفتر علی خامنه‌ای روز شنبه ۲۶ شهریور از برگزاری دیدار او با گروهی از دانشجویان که برای برگزاری مراسم عزاداری به حسینیه خامنه‌ای رفته بودند خبر داد.

نیویورک‌تایمز روز جمعه به نقل از چهار منبع گزارش داد که علی خامنه‌ای، هفته گذشته پس از بروز «بیماری شدید» تحت عمل جراحی قرار گرفت و در حال حاضر تحت نظر یک تیم پزشکی در بستر استراحت است.

یکی از این منابع گفته بود که خامنه‌ای هفته گذشته پس از بروز دردهای شدید معده و تب بالا به دلیل انسداد روده تحت عمل جراحی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، خامنه‌ای پس از انجام عمل جراحی، به صورت شبانه‌روزی تحت نظر تیمی از پزشکان بوده است.

این گزارش افزود که وضعیت خامنه‌ای «هفته گذشته بحرانی تلقی می شد، اما او اکنون رو به بهبود است. هرچند که او هنوز ضعیف‌تر از آن است که حتی روی تخت و صندلی‌اش بنشیند.»

انتشار تصاویری از حضور او در جمع دانشجویان بسیجی احتمالا پاسخی است به این گزارش نیویورک تایمز و البته اخباری غیررسمی منتشر شده در دو هفته گذشته.

لغو دیدار، نخستین زمزمه

روز ۱۵ شهریور، هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با علی خامنه‌ای دیدار نکردند. به سنت اجلاسیه‌های این نهاد، دیدار با خامنه‌ای جزو برنامه‌های ثابت بود. در همان زمان که خبر برگزار نشدن این دیدار منتشر شد، زمزمه‌ها در مورد وضع سلامتی او در شبکه‌های مجازی به گوش رسید.

نهایتا روز جمعه ۱۸ شهریور، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تایید این موضوع که دیداری میان هیات رئیسه مجلس خبرگان و علی خامنه‌ای صورت نگرفته است، نوشت که اساسا از ابتدا برای این دیدار هم برنامه‌ریزی نشده بود:

«واقعیت ساده ماجرا این است که اساساً از ابتدا برنامه‌ای برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب در شهریور ماه وجود نداشت که بخواهد لغو شود.»

خبرگزاری تسنیم انتشار اخبار پیرامون وضعیت سلامت یا نگرانی‌های امنیتی بیت علی خامنه‌ای به عنوان دلیل انجام نشدن این دیدار را «داستان‌های ساختگی» خواند که سبب «تحلیل و تفسیر» نادرست شده است.

اما دفتر علی خامنه‌ای در دو هفته گذشته سکوت کرده بود. این دفتر هفته گذشته در وبسایتش از برگزاری یک جلسه عزاداری به مناسبت اربعین در حسینیه رهبر جمهوری اسلامی و با حضور او در روز شنبه ۲۶ شهریور خبر داد. دیداری که حال همین دفتر از برگزار شدنش خبر داده است.

هفته گذشته چهره‌های رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران یا دفتر علی خامنه‌ای از برگزاری دیدار او با اعضای کنگره شهدای ورزشکار هم خبر داده بودند. البته تصاویری از این دیدار منتشر نشد. وبسایت علی خامنه‌ای هم در مورد این دیدار گزارشی منتشر نکرد. تنها در استوری برخی ورزشکاران سابق، مانند نیما نکیسا این متن منتشر شد که آن‌ها توانسته‌اند خامنه‌ای را ببینند و از «رهنمودهایش» بهره برده‌اند.

روز جمعه و پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز هم چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی به تندی به این روزنامه تاختند و نوشتند که آبروی ۱۵۰ ساله این رسانه بازیچه اخبار نادرست شده است و «تا ساعاتی دیگر» دروغ بودن این گزارش افشا خواهد شد.

هنوز دلیل غیبت بیش از دو هفته‌ای رهبر جمهوری اسلامی روشن نیست و حتی رونمایی از او در مراسم روز شنبه هم به شایعات پیرامون وضع سلامتی‌اش پایان نخواهد داد. پیش از دیدار روز شنبه، آخرین بار دفتر خامنه‌ای تصاویری از او در حین حضور بر سر مزار امام هشتم شیعیان منتشر کرده بود. در اخبار غیررسمی که این روزها به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، او در سفرش به مشهد با بالاگرفتن علائم بیماری روبرو شده است و او را به صورت اورژانسی به تهران رسانده‌اند.

علی خامنه‌ای ۸۳ ساله است و هنوز جانشینی برای دوران پس از مرگش تعیین نشده است. سمت قائم‌مقام رهبری که در چهار سال آخر زندگی روح‌الله خمینی و بر اساس مصوبه مجلس خبرگان رهبری وجود داشت، پس از مرگ او بلاتکلیف ماند و اکنون ۳۳ سال پس از رهبری علی خامنه‌ای وضعیت عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی پس از مرگ او نامشخص است.

طبق قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری در صورت عزل یا مرگ رهبر، وظیفه انتخاب رهبر جدیدی را برعهده دارد.

در نظرسنجی اخیر «زمانه» درباره وضعیت محتمل پس از مرگ خامنه‌ای، ۳۸,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند اگر ساختار فعلی حکومت پس از مرگ علی خامنه‌ای تداوم یابد، مجتبی خامنه‌ای رهبر خواهد شد. ۳۶,۵ درصد اما بختی برای رهبری او قائل نیستند. ۷۶ درصد پاسخ‌دهندگان مخالف هر نوع حکومت موروثی‌، چه دینی و چه سکولارند و آن را موجد فساد و نابرابری نهادینه می‌دانند.