رسانه‌های دولتی روز شنبه ۱۷ سپتامبر/ ۲۶ شهریور گزارش دادند که در حمله اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق و مقرهای نظامی نزدیک آن در جنوب پایتخت سوریه، پنج سرباز کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سانا به نقل از یک مقام نظامی که نامش فاش نشده است، گفت که این حملات بعد از نیمه شب جمعه روی داد و «خسارات مادی» نیز در پی داشت. وی افزود: «برخی از موشک‌های اسرائیلی قبل از رسیدن به اهداف خود سرنگون شدند.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا، گفت که در این حملات پنج سرباز سوری و دو عضو گروه‌های مورد حمایت ایران کشته شدند.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر خودداری کرد و گفت که به «گزارش‌های خارجی» واکنش نشان نمی‌دهد.

حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق ۱۰ روز پس از حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه حلب در شمال سوریه انجام شد که آن را برای چند روز از کار انداخت. این دومین حمله به فرودگاه حلب در عرض یک هفته بود.

در روز ۱۰ ژوئن هم حملات هوایی اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی دمشق خسارت قابل توجهی به زیرساخت‌ها و باند فرودگاه وارد کرد و باند اصلی را از کار انداخت. فرودگاه دو هفته بعد و پس از کار بازسازی افتتاح شد.

اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است، اما به ندرت چنین عملیاتی را تأیید یا در مورد آن صحبت کرده است.

با این حال اسرائیل اذعان کرده است که پایگاه‌های گروه‌های شبه نظامی متحد ایران مانند حزب الله لبنان را هدف قرار می‌دهد. حزب‌الله لبنان پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه، هزاران جنگجو را برای حمایت از نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به این کشور اعزام کرده است.

حملات اسرائیل در بحبوحه جنگ سایه گسترده‌تر بین این کشور و ایران انجام می‌شود. حملات به فرودگاه‌های دمشق و حلب به دلیل ترس از استفاده از آن برای انتقال تسلیحات ایرانی به داخل سوریه و یا جنوب لبنان انجام می‌شود.

مقام‌های اسرائیلی از جمله وزیر جنگ این کشور در هفته‌های گذشته در مورد برنامه گسترده جمهوری اسلامی در سوریه برای ساخت یک کارخانه تولید موشک‌های میان‌برد و انتقال آن‌ها به لبنان صحبت کرده‌اند.

اسرائیل روز ۲۶ اوت/ ۵ شهریور هم یک حمله گسترده به پایگاهی نظامی در منطقه مصیاف سوریه انجام داد. منطقه مصیاف به عنوان پایگاهی برای نیروهای ایرانی و شبه نظامیان طرفدار ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر بارها در حملات منتسب به اسرائیل هدف قرار گرفته است. شهر مصیاف در شمال‌ غرب سوریه واقع شده است.

اسرائیل به صورت مداوم به منطقه دیرالزور در شرق سوریه نیز حمله می‌کند. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به صورت گسترده در غرب فرات در استان دیرالزور متمرکز شده‌اند، جایی که از طریق گذرگاه مرزی ابوکمال از عراق تدارکات دریافت می‌کنند.

ایران در چند سال گذشته در تلاش برای ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی در شرق سوریه و در نقطه مرزی با عراق بوده است. این همان نقطه‌ای است که در سال‌های گذشته بارها هدف حمله هواپیماهای اسرائیلی هم قرار گرفته است.

محلی که سپاه قدس برای ایجاد این پایگاه در نظر دارد در ادامه مسیر بزرگراهی است که از بغداد شروع می‌شود و پس از عبور از کربلا و نقطه مرزی القائم در عراق وارد سوریه و منطقه ابوکمال می‌شود. هم‌اکنون سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته به این نیرو، کنترل گذرگاه مرزی ابوکمال با عراق را در اختیار دارند و عملاً ورود و خروج کالا و ادوات نظامی در این نقطه با نظر سپاه قدس انجام می‌شود.

سپاه قدس برای ایجاد یک پایگاه دائمی در این منطقه با چندین مشکل مهم درگیر بوده است. بافت مذهبی ساکنان مثلثی که ابوکمال، دیرالزور و پالمیرا را شامل می‌شود سنی است.

ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده تا خانه‌های آوارگان جنگی در شهر پالمیرا را تصاحب کند و با اسکان نیروهای لشکر فاطمیون و کتائب سید‌الشهدا، ترکیب قومیتی در آن‌جا را تا حدودی تغییر دهد. همچنین گزارش شده است که چندین مرکز فرهنگی در این سه نقطه برای ایجاد تغییرات مذهبی در ساکنان ایجاد شده است.