ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد که ایران همچنان آماده تبادل زندانیان است و این موضوع ارتباطی با روند برجام ندارد. او گفت: ایران «با برجام یا بی برجام آمادگی دارد بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل کند».

کنعانی ایالات متحده آمریکا را مسئول عملی‌شدن مبادله زندانیان دانست:

«مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. ما برای انجام این توافق آماده‌ایم.»

پیشتر معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در ششم سپتامبر/ ۱۵ شهریور پس از آنکه مشخص شد مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسیده است، از ایران خواسته بود زندانیان دو تابعیتی را آزاد کند.

ودانت پاتل گفته بود واشنگتن به مذاکره با تهران برای آزادی زندانیان دوتابعیتی ادامه می‌دهد.

مساله زندانیان دوتابعیتی یا شهروندان ایالات متحده و کشورهای اروپایی که در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند، همواره یکی از موضوعات جنبی مذاکرات برجام و احیای برجام بوده است. آمریکا و کشورهای اروپایی حکومت ایران را به گروگانگیری شهروندان دوتابعیتی با هدف امتیازگیری از مذاکرات متهم می‌کنند.

ایران به صورت رسمی پیوند میان این دو موضوع را رد می‌کند. اما رفتار جمهوری اسلامی در پرونده برخی از زندانیان دو تابعیتی مانند نازنین زاغری و جیسون رضائیان تایید کننده موضع کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا در این‌باره است.

آخرین دور مذاکرات احیای برجام بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا هم بدون اینکه به نتیجه مشخصی برسد، پایان گرفت. کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا ایران را مسئول ناموفق بودن مذاکرات می‌دانند. در مقابل ایران، دولت‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان را به تاثیرپذیری از «طرف ثالث» که به اسراییل اشاره دارد، متهم می‌کند.

کنعانی در این‌باره هم به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت:

«در روند مذاکرات وین طرف اصلی که باید مسئولیت بپذیرد و به نتیجه بخش بودن مذاکرات کمک کند، طرف آمریکایی است و اینکه آمریکا هر از چند گاهی ادعاهایی را در مورد جمهوری اسلامی ایران و یا نقش روسیه در مذاکرات مطرح می‌کند، فرافکنی است.»

پیشتر رسانه‌های بین‌المللی و وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که روسیه در روند توافق ایران و آمریکا کارشکنی می‌کند و تهران تحت تأثیر مسکو، حاضر به بازگشت به برجام نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد روسیه و چین که به عنوان متحدان ایران در مذاکرات برجام از آن‌ها نام برده می‌شود در مسیر احیای برجام هیچ «نقش بازدارنده‌ای نخواهند داشت». او گفت:

«نقش تمام‌کننده درباره مذاکرات را دولت آمریکا دارد و حتی اروپا نیز در این ارتباط دقیقاً در پشت دولت آمریکا قرار دارد. اگر دولت آمریکا واقعا مسئولیت‌پذیر باشد، و نتیجه مذاکرات انجام شده را به عنوان توافق بپذیرد و آماده جمع‌بندی شود، اروپا، روسیه و چین هیچ‌کدام در این مسیر نقش بازدارنده ای نخواهند داشت.»

ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۷، تعهدات برجامی خود را کاهش و غلظت و سرعت غنی سازی را افزایش داده است و همزمان دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دوربین های نظارتی را قطع کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از ایران خواسته است در باره فعالیت‌های هسته‌ای در سه مرکز اعلام نشده، توضیح بدهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هم گفت که ایران باید بسیار شفاف در این‌باره توضیح بدهد. بنا بر ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به سه هزار و ۹۴۰ کیلوگرم رسیده است که ۱۹ برابر رقم مجاز در توافق هسته‌ای است.

یکی از خواسته‌های ایران در آخرین دور مذاکرات احیای برجام بسته‌شدن پرونده‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده بود.

اسراییل به عنوان اصلی‌ترین مخالف احیای برجام و رفع تحریم های وضع شده علیه ایران، آشکارا گفته است که با سران آلمان، فرانسه و بریتانیا در باره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و اطلاعات تازه‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده است.