جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای نظامی آمریکا از تایوان در مقابل ادعای مالکیت سرزمینی چین دفاع خواهند کرد یا خیر،گفت اگر حمله‌ای صورت بگیرد، آمریکا چنین خواهد کرد (در حمایت از تایوان، مداخله نظامی می‌کند).

این مصاحبه که روز یکشنبه ۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور پخش شد، صریح‌ترین موضوع بایدن درباره این مناقشه را در خود داشت. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا منظورش این است که برخلاف اوکراین، نیروهای نظامی آمریکایی در صورت تهاجم چین از تایوان دفاع خواهند کرد، چنین پاسخ داد: «بله».

ایالات متحده مدتهاست که در قبال چین به سیاست «ابهام استراتژیک» پایبند بوده و مشخص نکرده بود که آیا به حمله به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد یا خیر.

با این حال سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره این اظهار‌نظر بایدن گفت که سیاست آمریکا در قبال تایوان تغییر نکرده است. این سخنگو گفت:

«رئیس جمهور این را قبلاً از جمله در توکیو در اوایل سال جاری گفته است. او همچنین در آن زمان به صراحت اعلام کرد که سیاست ما در قبال تایوان تغییر نکرده است. این درست است.»

وزارت خارجه تایوان از بایدن به دلیل تأیید مجدد «تعهد امنیتی محکم دولت ایالات متحده به تایوان» تشکر کرد.

در بیانیه‌ای اعلام شد تایوان به تقویت قابلیت‌های دفاع از خود و تعمیق مشارکت امنیتی نزدیک بین تایوان و ایالات متحده ادامه خواهد داد.

مصاحبه سی‌بی‌اس با بایدن هفته گذشته انجام و شامگاه یکشنبه پخش شد. بایدن برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت روز دوشنبه در بریتانیا به سر می‌برد.

در ماه مه، از بایدن پرسیده شد که آیا مایل است برای دفاع از تایوان درگیر مداخله نظامی شود و او پاسخ داد «بله… این تعهدی است که ما پذیرفته‌ایم».

بایدن در مصاحبه اخیرش تأکید کرد که ایالات متحده به سیاست «چین واحد» که در آن واشنگتن رسماً پکن را به رسمیت می‌شناسد و نه تایپه را، متعهد می‌داند و گفت ایالات متحده مشوق استقلال تایوان نیست. او گفت:

«ما کاری نمی‌کنیم، ما آن‌ها را تشویق به استقلال نمی‌کنیم… این تصمیم آنهاست.»

اظهارات بایدن احتمالاً خشم پکن را برانگیزد. هنوز تنش ناشی از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت به تایوان، کاسته نشده و این اظهارات به دامنه این تنش‌ها خواهد افزود.

چین در زمان دیدار پلوسی بزرگترین تمرینات نظامی خود در اطراف تایوان را برگزار کرد. چین به اقدامات قانونگذاران آمریکایی برای تصویب قانونی برای افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از تایوان، اعتراض کرده است.

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین قول داده است تایوان را تحت کنترل پکن درآورد و استفاده از زور را رد نکرده است. تایوان به شدت به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد.

شی در تماس تلفنی با بایدن در ماه ژوئیه، در مورد تایوان هشدار داد و گفت:

«کسی که با آتش بازی می‌کند در شعله‌های همان آتش گرفتار و نابود می‌شود.»

روز جمعه نیز دیوید کوهن، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌خواهد نیروهای مسلح او تا سال ۲۰۲۷ آمادگی کافی برای تصرف تایوان را به دست آورند و طرح‌های مربوطه را تهیه کنند. این مقام سیا همچنین در ادامه گفت آژانس اطلاعاتی آمریکا همچنان امیدوار است مناقشه میان چین و تایوان به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

«او (شی جین‌پینگ) تصمیمی برای انجام این کار نگرفته است، اما از ارتش خود خواسته است که او را در موقعیتی قرار دهند که اگر ‌خواست این کار را انجام دهد، همه چیز آماده باشد.»

 به گزارش سی‌ان‌ان، کوهن گفت:

«در مجموع، منافع شی جین‌پینگ در تایوان، به دست آوردن کنترل این کشور از طریق ابزارهای غیرنظامی است.»

ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ هم ارزیابی کرده بود که چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله کند، سناریویی که احتمالاً نیروی دریایی ایالات متحده و همچنین کشورهای اقیانوس آرام را درگیر خواهد کرد.

 بر اساس گزارش‌ها، پکن به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد تایوان را به صورت «مسالمت‌آمیز» با سرزمین اصلی چین متحد کند. دولت چین در نسخه سیاستگذاری‌ای که در ماه اوت منتشر شد، مجدداً بر تعهد خود به تاکتیک‌های غیرنظامی تأکید کرد، اما همچنین اعلام کرد که همه گزینه‌های ممکن را روی میز نگاه خواهد داشت از جمله اقدام نظامی.