امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، زن ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت گشت ارشاد جان خود را از دست داد، در تازه‌ترین مصاحبه خود با «رویداد۲۴» اعلام کرد که درخواست او برای دسترسی به دوربین‌های داخل ون گشت ارشاد و حیاط ساختمان وزرا بدون جواب مانده و تأکید کرد ماموران گشت ارشاد مهسا را به‌شدت مورد خشونت فیزیکی قرار داده‌اند و شواهد مربوط به این خشونت را که بر بدن او نمایان بوده پنهان کرده‌اند. خشونتی که در نهایت به قتل این زن منجر شده است.  

امجد سه‌شنبه ۲۹ شهریور/۲۰ سپتامبر به «رویداد۲۴» گفت برخورد فیزیکی با دخترش با «وسایل مختلف» صورت گرفته است:

«مهسا به ماموران گفته بود تو را خدا بگذارید من بروم. من شهرستانی‌ام، اینجا غریبم. برادرم هم ۱۶ سال بیشتر ندارد، بگذارید من بروم. من که لباسم پوشیده است اما در همین حین یکی از ماموران مهسا را هل می‌دهد و با او برخورد فیزیکی می‌کنند. این برخورد با وسایل مختلف صورت گرفته است. ضمن اینکه چند دختری که داخل ون بودند، بعد از حادثه با من تماس گرفتند و گفتند داخل ون با مهسا برخورد فیزیکی شده است».

https://www.radiozamaneh.com/731192

پدر مهسا امینی افزود:

«بنده درخواست دسترسی به دوربین‌های داخل ون و حیاط ساختمان وزرا را کردم، اما هیچ جوابی به من ندادند! هر فیلمی هم که در فضای مجازی منتشر شده، سانسور شده است.»

امجد امینی به تقطیع تصاویر منتشرشده و تعلل ماموران گشت ارشاد در رساندن مهسا امینی به بیمارستان اشاره کرد و گفت:

«همه حرف‌ها و فیلم‌هایی که نشان می‌دهند دروغ است و ما نتوانستیم هیچ چیزی را متوجه شویم. با وجود برخورد با مهسا و وخامت حال او، حتی سعی نکردند او را سریع‌تر به بیمارستان ببرند و در انتقال مهسا به مراکز درمانی تعلل کردند. پزشکان و پرستاران می‌گفتند اگر مهسا را زودتر به بیمارستان می‌بردند کار به اینجا نمی‌کشید.»

او درباره آثار خشونت بر بدن مهسا امینی، که تنها یکی از زنانی‌ست که خشونت گشت‌ ارشاد بر او در رسانه‌ها منعکس می‌شود، گفت:

«وقتی به بیمارستان رفتیم، نمی‌گذاشتند مهسا را ببینیم. همه سر و بدن او را پوشانده بودند تا ما کبودی‌های بدنش را نبینیم! فقط صورت و کف پای دخترم را توانستم ببینم که البته من با هزار بدبختی توانستم کبودی‌های پای مهسا را ببینم. همان ابتدا هم پرستاران بیمارستان کسری به من گفتند آنقدر دیر مهسا را به بیمارستان انتقال دادند که ما هیچ کاری نتوانستیم بکنیم.»

امجد امینی با اشاره به‌ این‌که ماموران گشت ارشاد مهسا در حالی که هوشیاری نداشته به‌تنهایی سوار آمبولانس کرده و او را بدون همراه ترک کرده‌اند، ادامه داد:

«هیچکس را هم با مهسا به بیمارستان نفرستادند. یعنی دخترم را سوار آمبولانس کردند و خودشان رفتند! اگر برادرش اشکان نبود هیچوقت نمی‌توانستیم مهسا را پیدا کنیم. پرستاران می‌گویند وقتی مهسا را به بیمارستان آوردند هیچکس همراهش نبود و نمی‌دانستیم به چه شکل به شما خبر بدهیم. یعنی دختر بیهوش من را بدون هیچ همراهی به بیمارستان انتقال دادند. برادر ۱۶ ساله مهسا با هزار بدبختی توانست این بیمارستان را پیدا کند، چون اشکان اولین بارش بود که به تهران آمده بود و اصلا آنجا را بلد نبود نمی‌خواهند که مشخص شود چه بر سر دخترم آورده‌اند. من هشتگرد بودم و تقریبا دو ساعت طول کشید تا توانستم خودم را به بیمارستان برسانم وقتی هم رسیدم اجازه نمی‌دادند مهسا را ببینم. ما دستگاه‌های تنفسی را دیدیم، اما من که پزشک نیستم تا بدانم آیا واقعا دستگاه وصل بوده یا نه. فقط خدا می‌داند چه بلایی سر دختر من آوردند.»

امینی در ادامه ادعای رئیس پلیس تهران درباره این‌که مهسا امینی در زمان بازداشت لباس دیگری به‌تن داشته را رد کرد و گفت:

«بنده صراحتاً همه اظهارات سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی را تکذیب می‌کنم؛ لباس مهسا هیچ مشکلی نداشت. ایشان می‌گویند لباس مهسا با لباسی که در فیلم دوربین‌ها به تن دارد کاملا متفاوت است، بنده می‌گویم این حرف کذب است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد.»

سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ روز دوشنبه در مصاحبه‌ای مدعی شده بود: «پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است» و گفته بود: «ایشان همراه سه خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما رو به می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود».

https://www.radiozamaneh.com/731043

پدر مهسا امینی ضمن تأکید بر این‌که پافشاری او مانع خاکسپاری شبانه دخترش شده، خواهان محاکمه علنی مسئول قتل مهسا شد و افزود:

«ناراحتی من این است که مقامات و مسئولان هر روز در حال دروغ‌پراکنی در مورد دختر من هستند. گفتند که مهسا بیماری قلبی و صرع دارد در حالیکه من که پدر او هستم و ۲۲ سال او را بزرگ کردم با صدای بلند می‌گویم که مهسا هیچ بیماری‌ای نداشته و در کمال صحت و سلامت کامل بود. آن کسی که دخترم را زده است، باید محاکمه شود؛ آن هم در یک دادگاه علنی نه اینکه الکی توبیخ و اخراج کنند. اجازه نمی‌دهم خون دخترم پایمال شود.»

روز سه‌شنبه خبرگزاری حکومتی فارس در گزارشی با طرح این ادعا که با سه تن از زنانی که همراه مهسا امینی در ون گشت ارشاد حضور داشته‌اند مصاحبه کرده، ادعای عدم برخورد فیزیکی با او را تکرار کرد و نوشت:‌

«تحقیقات خبرنگار فارس نشان می‌دهد وی بدون هیچ مقاومت یا جر و بحثی وارد ماشین ون پلیس می‌شود. این خودروی پلیس مهسا امینی و پنج خانم دیگر را به مقر پلیس اعزام می‌کند. پنج نفر از این افراد که حاضر به گفت‌وگو در این باره شده‌اند می‌گویند مهسا بدون هیچ مشکلی با پلیس همکاری کرد و حتی در ماشین ون هم حالت مضطربی نداشته و البته چند مرتبه اعلام می‌کند که از شهرستان آمده و اهل تهران نیست.»

Ad placeholder

رئيس پلیس تهران:‌ نیروهای گشت درباره «برخورد مناسب» با مردم آموزش‌ دیده اند

همزمان سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران در ادامه تلاش‌ها برای اعاده حیثیت از گشت‌ ارشاد گفت رفتارهای ماموران «گشت‌های اخلاقی و اجتماعی» حاصل «ده‌ها کارگاه آموزشی در سطح اساتید مجرب و آموزش به آن‌ها در زمینه انجام ماموریت‌شان و قوانین جاری در اجرای درست ماموریت‌شان و همچنین در رابطه با برخورد مناسب با مردم» است.

گزارش‌های زمانه درباره قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی را دنبال کنید:

گسترش اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی: معترضان در پاوه، تهران، رشت و مشهد هم به خیابان آمدند
قتل حکومتی مهسا امینی: در آستانه اعتصاب عمومی کردستان، اعتراضات در سنندج و کرج
ستاد امر به معروف: به جای یک گشت مشخص، تبلیغ بیشتر و آتش به اختیار کردن طرفداران حجاب
قتل مهسا امینی؛ فراخوان فعالان زنان در ایران برای تجمع اعتراضی و تجمع در دانشگاه تهران
گلوله، پاسخ سوگواری ــ گزارشی از شهروندان زخمی‌شده در مراسم خاکسپاری مهسا امینی
پدر مهسا امینی: «قسم می‌خورم دخترم را از بین بردند»
اعتراض یکصدای تشکل‌های کارگری و مدنی مستقل ایران به قتل حکومتی مهسا امینی
اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی در سنندج؛ نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند
خاکسپاری مهسا امینی ــ به معترضان عزادار در برابر فرمانداری سقز شلیک کردند
مهسا امینی پس از چهار روز کما، در بیمارستان کسری جان باخت ــ شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌ها
روایت شاهدان عینی از برخورد خشن گشت ارشاد؛ دختر ۲۲ ساله سقزی در کما

او با تکذیب استفاده‌ از نیروهای بسیج، از رفتار گشت‌های موسوم به امنیت اجتماعی و اخلاقی در قبال شهروندان دفاع کرد و گفت:

«واحدهای عملیاتی گشت امنیت اجتماعی و اخلاقی مسئولیت دارند کسانی که در معابر و اماکن عمومی ظاهر شده و به کسانی که شئونات لازمه را رعایت نمی‌کنند تذکر می‌دهند و این از وظایف قانونی پلیس است.»

رئیس پلیس تهران مدعی شد ماموران در مواجهه با ۹۰ درصد کسانی که «شئونات اسلامی» را رعایت نمی‌کنند، به گفتن تذکر بسنده می‌کنند و ۹ درصد از این افراد را به داخل ون‌های گشت ارشاد هدایت کرده و تنها یک درصد را برای کلاس‌های توجیهی و پوشیدن لباس مناسب به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع می‌دهند. او همچنین پرونده‌سازی و برخورد قانونی با زنان «بدحجاب» را رد کرد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که به شهادت بسیاری از زنانی که پیشتر توسط گشت ارشاد بازداشت شده‌اند، ماموران به بهانه امضای تعهدنامه و دریافت تذکر زنان را به‌داخل ون برده و بدون توضیح و با رفتارهای خشونت‌آمیز و تهدید به سکوت آن‌ها را روانه مقر پلیس امنیت اخلاقی برده‌اند. به‌علاوه، به گفته این زنان ماموران پلیس در بازداشت از همه آن‌ها عکس‌برداری کرده و مدارک هویتی‌شان را خواسته‌اند. برخی از زنان می‌گویند با دختران و زنانی که معترض این رفتارها شده‌اند به نحوه دیگری برخورد شده و ماموران علیه آن‌ها از خشونت فیزیکی استفاده کرده‌اند یا مانع آزادشدنشان شده‌اند. خشونت دیگری که در بازداشت گشت ارشاد گزارش شده، بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به سلامت بازداشت‌شدگان است، از جمله زنان دارای بیماری‌های تنفسی، آسم یا زنان باردار.

تقلای مجلس برای اعاده حیثیت از حجاب:‌ انتقاد از «شیوه کارکرد» گشت ارشاد و وعده «رسیدگی» از سوی قالیباف

در مجلس نیز روز سه‌شنبه محمد باقر قالیباف، رئيس مجلس در سخنانی که بیشتر آن به تجلیل از «شکوه مراسم اربعین» اختصاص داشت، به مرگ مهسا امینی اشاره کرد و مدعی شد نمایندگان مجلس رسیدگی به این «حادثه» را در دستور کار خود قرار داده‌اند.  

قالیباف در اظهارات خود با متهم کردن معترضان به حجاب اجباری و قتل مهسا امینی، به «موج سواری و التهاب‌آفرینی» آن‌ها را دشمن خواند. رئیس مجلس شورای اسلامی هم مانند دیگر مقام‌های حکومت ایران «درگذشت» مهسا امینی را به خانواده او تسلیت گفت و کمیسیون امور داخلی مجلس را موظف به گزارش دقیق، جزئی و سریع نتیجه کارشناسی به مردم کرد.

قالیباف همچنین وعده جلوگیری از تکرار چنین مواردی داد و افزود: «کمیسیون مذکور وظیفه دارد علاوه بر بررسی مصداقی درگذشت مرحومه مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرایندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.»

به گفته شهروندان به‌رغم اعتراض‌های چند روز اخیر، گشت ارشاد همچنان دست از اعمال خشونت علیه زنان نکشیده است. لیلا میرغفاری، فعال مدنی که هفته گذشته در تجمع مقابل بیمارستان کسری تهران دستگیر و سپس به قید وثیقه آزاد شد، با انتشار ویدیویی گفت یکی از زنان مامور گشت ارشاد که «سرهنگ» خوانده می‌شده حین بازداشت دستان خود را بر گلوی او گذاشته بوده و با تهدید به کشتن، قصد خفه‌کردن او را داشته است.

از کمسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم جلال رشیدی کوچی روز سه شنبه به‌رغم اعتراف به «سعی برای لاپوشانی»، دروغ‌گویی و از دست دادن اعتماد مردم، ادعاهای رسمی جمهوری اسلامی درباره «بیماری زمینه‌ای»، «سکته قلبی و احیای بی‌نتیجه» و «عدم برخورد فیزیکی» با مهسا امینی را تکرار کرد. او ضمن دفاع از حجاب اجباری اسلامی گفت:

«در اولین جلسه کمیته‌ای که در مجلس برای پیگیری فوت مهسا امینی تشکیل شد دوستانی از نیروی انتظامی حضور داشتند. ما به جد می‌گوییم که باید قبول کنند که نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب‌دیدن است. شجاعانه ترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد این است که در وهله اول اشتباه خود را بپذیرد. سپس در جهت رفع خسارت گام بردارند. برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند.»

Ad placeholder

عقب‌نشینی از گشت ارشاد، پافشاری بر حجاب اجباری

نماینده مرودشت با اذعان به این‌که تشدید سرکوب زنان با توسط به حجاب اجباری به دستور علی خامنه‌ای صورت گرفته و مسئولان امر حاضر به عقب‌نشینی از گشت ارشاد نیستند، آن‌را «هزینه‌ای برای نظام و زنان باحجاب» خواند و خواهان بازنگری در گشت ارشاد شد. او گفت:

«تا راجع به گشت ارشاد صحبت می‌کنیم می‌گویند حضرت آقا مخالف بد حجابی است ما هم مخالف بدحجابی هستیم. دوستان استدلال می‌کنند ما اگر امروز بگوییم گشت ارشاد جمع شده است مردم عریان به خیابان می‌آیند. بنده می‌خواهم برای این بحث گریه کنم. یک مقوله فرهنگی ساده را به یک مسئله بحرانی که برای نظام هزینه دارد تبدیل کرده‌اند.

رشیدی کوچی در ادامه گفت که «تصاویر کامل» بازداشت تا انتقال مهسا امینی را دیده و برای نخستین بار فاش کرد که از آمبولانسی که به‌طور اتفاقی در محل حضور داشته برای انتقال مهسا امینی به بیمارستان استفاده شده است. نماینده مرودشت همچنین گفت که به خاطر اظهارنظر درباره «احتمال» ضرب و شتم سپیده رشنو مورد بازخواست قرار گرفته است.  

تهدید معترضان از سوی استاندار تهران و شورای عالی انقلاب فرهنگی

در روندی مشابه با اعتراضات اجتماعی گذشته در ایران برخی از مقام‌ها معترضان را به برخورد تهدید کرده و آن‌ها را افراد «غیرعادی» خواندند.

علاوه بر محمد باقر قالیباف، صفحه منسوب به محسن منصوری، استاندار تهران هم دوشنبه شب و به‌دنبال تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان در تهران و دیگر شهرهای ایران، در توئیتر نوشت:

«عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملا سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش‌زدن پرچم، ریختن گازوییل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و … کار مردم عادی نیست.»

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روز سه‌شنبه در واکنش به قتل مهسا امینی بیانیه‌ای شش بندی را صادر کرد. در این بیانیه ضمن ادعای همدردی با خانواده مهسا امینی، به بنیه «ارزشی، دینی و خانواده‌گرا»ی جامعه ایران و دغدغه حفظ دین و سلامت اجتماعی از سوی «همه خانواده‌ها» اشاره شده و از این موضع نسبت به دوقطبی‌سازی‌های‌ «جعلی و ساختگی» در جامعه به‌عنوان «دسیسه‌ای کهنه از سوی دشمنان» هشدار داده شده است.

در این بیانیه تهدیدآمیز با تأکید بر حجاب اجباری به عنوان یک «قانون الهی» قتل مهسا امینی نتیجه «درست عمل‌نکردن به وظایف» و نمایانگر «پیامدها و اقدامات مهندسی‌شده دشمن» و «زنگ هشداری برای تمام دستگاه‌های مسئول» خوانده شده و نسبت به آن هشدار داده شده است.

این بیانیه معترضان را به صورت تلویحی به اسرائيل، آمریکا، بریتانیا، «منافقین» و «دشمنان انقلاب اسلامی» وابسته دانسته و به «افراد، فرهیختگان، چهره‌های سیاسی و فرهنگی، جریانات فرهنگی و احزاب سیاسی که دل در گرو این انقلاب و آرمان‌های آن دارند» تذکر داده که با حفظ همدلی، وحدت و همفکری، «با بصیرت به صحنه تحولات بنگرند و با موضع‌گیری‌های احساسی و غیرمعقول، آب به آسیاب دشمن نریزند.»

Ad placeholder

اتحادیه اروپا خواهان پاسخگویی حکومت ایران در قبال قتل مهسا امینی شد

 در حالی که واکنش‌ها به قتل مهسا امینی و در ادامه آن پوشش اعتراض‌های خیابانی و مجازی از سوی رسانه‌ها، فعالان و نهادهای بین‌المللی ادامه دارد، اتحادیه اروپا نیز شامگاه دوشنبه به کشته‌شدن مهسا امینی واکنش نشان داد و خواهان پاسخگویی حکومت ایران و خودداری از اعمال خشونت بر معترضان شد. در بیانیه‌ای که در وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است:

«هفته گذشته مهسا امینی ۲۲ ساله بر اثر جراحات وارده در بازداشتگاه پلیس پس از بازداشت به دلیل عدم رعایت قوانین حجاب در ایران جان باخت. ما با خانواده مهسا امینی و دوستانش ابراز همدلی می‌کنیم. آنچه برای او اتفاق افتاده غیرقابل قبول است و عاملان این قتل باید پاسخگو باشند. ضروری است که مقام‌های ایران رعایت حقوق اساسی شهروندانشان را تضمین کنند و کسانی که [در ایران] تحت هر نوع بازداشت هستند، در معرض هیچ شکلی از بدرفتاری قرار نگیرند».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم در توییتر خواهان پایان‌دادن به آزار و اذیت سیستماتیک زنان در ایران شد و نوشت:

«مهسا امینی باید امروز زنده باشد. در عوض، آمریکا و مردم ایران عزادار او هستند. ما از حکومت ایران می‌خواهیم که به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد و اجازه دهد اعتراض‌های مسالمت‌آمیز برگزار شود.»

Ad placeholder