شش روز پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله که در اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد در تهران جان خود را از دست داد، تجمعات اعتراضی در شهرها و دانشگاه‌های سراسر کشور هنوز ادامه دارد. حدود ۲۵۰ تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در بیانیه مشترکی تحقیر و آزار زنان به بهانه حجاب و قتل مهسا امینی را محکوم کردند.

امضاکنندگان بیانیه بر حق انتخاب آزادانه پوشش تأکید کرده، خواستار برچیده شدن نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف شده‌اند و از همه مردم خواسته‌اند از تلاش‌های زنان برای کسب حقوق شهروندی‌شان حمایت کنند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نوشته‌اند:

«راهزنان شرف، فرهنگ و عزت ایرانی این بار پا را از تحقیر زنان سرزمینمان از طریق ضرب و شتم و اخذ و پخش اعتراف اجباری فراتر گذاشته و مهسا (ژینا) امینی دختر کردستان و گلی از گلستان زنان این سرزمین را پرپر کردند.»

آن‌ها در ادامه مخالفت خود را با «تحقیر و شکنجه نظام‌مند زنان از طریق اِعمال حجاب اجباری» اعلام کرده و خواستار به رسمیت شناختن حق پوشش آزادانه زنان شده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه افزوده‌اند نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف غیرقانونی‌اند و عملکردشان غیراخلاقی و ضدانسانی است. از این رو خواستار برچیدن نهادهای مربوطه هستند.

در میان امضاکنندگان بیانیه نام‌های مینا زارعی، ناهید ملکی، الهه کولایی، شهلا حسینی، ژاله شادی‌طلب، و… به چشم می‌خورد. شمار امضاها نیز در حال افزایش است.

مشاهده متن بیانیه و اسامی امضاکنندگان

دستگیری و ضرب و شتم وحشیانه مرگ مهسا (ژینا) امینی که منجر به مرگ او شد، آغازگر تجمعات اعتراضی با شعارهایی علیه کلیت حکومت و خامنه‌ای رهبر آن بود که از شنبه آغاز شده است و در ابعادی بی‌سابقه در دهه‌های اخیر ادامه دارد. برداشتن روسری از سر و آتش زدن روسری‌ها در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها و حمایت مردان، ویژگی بارز این دور از مبارزات مردمی است.