صدها هزار نفر از مردمی که در اثر سیل آواره شده بودند در فضای باز زندگی می‌‌کنند. آب راکد به جای مانده از سیلاب‌ها صدها کیلومتر پخش شده است، ممکن است دو تا شش ماه طول بکشد تا فروکش کند. انواع عفونت‌های پوست و چشم،  اسهال و مالاریا، حصبه و تب دنگی در این مناطق شایع شده است.

مقامات و امدادگران پاکستانی گفته‌اند که برای خانواده‌های آواره که در معرض انبوه پشه‌ها و سایر خطرات مانند گزش مار و گازگرفتگی سگ‌های هار قرار دارند، به کمک فوری بیشتری نیاز است.

با وجود تلاش‌های دولت پاکستان و سازمان‌های امدادی داخلی و خارجی، بسیاری از مردم به غذا، سرپناه، کمک‌های پزشکی و دارو نیاز مبرم دارند.

 نظام بهداشتی پاکستان ضعیف است و از حمایت بین‌المللی هم خبری نیست. خانواده‌های آواره در این شرایط نامطلوب بهداشتی چاره دیگری جز استفاده از آب آلوده برای پخت و پز و رفع عطش ندارند.

غلام رسول قربانی، یکی از سیل‌زدگان جنوب پاکستان به تلویزیون محلی Geo News گفت:

«می‌دانیم که آب آلوده است و ممکن است ما را بیمار کند، اما چه کنیم، باید آن را بنوشیم تا زنده بمانیم.»

در فصل باران‌های موسمی در اثر پیامدهای گرمایش زمین سه برابر سال‌های گذشته باران بارید. یخ‌ها در کوهستان هم ذوب شدند و مجموع این دو عامل سبب شد که سیل‌ بی‌سابقه‌ای پاکستان را درنوردد. یک سوم کشور زیر آب رفت و ۳۳ میلیون نفر را در این کشور ۲۲۰ میلیون نفری جنوب آسیا تحت تأثیر قرار داد. خسارات سیل حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، خانه‌ها، محصولات کشاورزی، پل‌ها، جاده‌ها و دام‌ها را از بین رفته است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر فرح نارین، مدیر یک نهاد امدادگر در پاکستان، پس از بازدید از چندین منطقه سیل‌زده گفت: کمک‌ها به کندی می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین یادآوری کرد که مهم‌ترین نیازهای سیل‌زدگان بهداشت و تغذیه است.

وزارت دارایی پاکستان برای تأمین تجهیزات امدادی  ۱۰ میلیارد روپیه (۴۲ میلیون دلار) بودجه به آژانس مدیریت بلایای طبیعی اختصاص داده.

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در حاشیه هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری دوجانبه داشتند. فرانسه در نظر دارد در سال جاری میزبان یک کنفرانس بین‌المللی برای بازسازی مناطق سیل زده پاکستان باشد.  

مقامات استان سند اعلام کردند که مراکز بهداشتی موقت و کمپ‌های سیار در مناطق سیل زده بیش  از ۷۸ هزار بیمار را در ۲۴ ساعت گذشته درمان کرده‌اند. در دو ماه گذشته بیش از دو میلیون نفر از سیل‌زدگان به بیماری‌های واگیر مبتلا شده‌اند.

بر اساس این گزارش در میان خانواده‌های سیل‌زده آواره ۶۶۵ مورد جدید ابتلا به مالاریا و ۹۲۰۱ مورد مشکوک دیگر مشاهده شده است.

۴۸۷۶ نفر از بیش از ۱۹۰۰۰ بیمار غربالگری شده مشکوک به مالاریا در ۲۴ ساعت گذشته مثبت بوده‌اند.

 نور احمد قاضی، مدیر کل خدمات بهداشتی استان بلوچستان جنوب غربی گفت که مالاریا به سرعت در مناطق اطراف آب‌های راکد گسترش می‌یابد. او به رویترز گفت: در کمپ‌های پزشکی و بیمارستان‌ها به داروها و کیت‌های آزمایش بیشتری در مناطق سیل‌زده نیاز داریم.