وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مجوز افزایش حمایت از آزادی اینترنت در ایران را صادر می‌کند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است:

«روز چهارشنبه، دولت ایران دسترسی اکثر ۸۰ میلیون شهروند خود به اینترنت را قطع کرد تا از دیدن سرکوب خشونت‌آمیزش علیه معترضان جلوگیری کند، [خشونتی] که با مرگ وحشیانه مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد. در حالی که دولت ایران دسترسی مردم خود به اینترنت جهانی را قطع می‌کند، ایالات متحده در حمایت از جریان آزاد اطلاعات و دسترسی مردم ایران به اطلاعات مبتنی بر واقعیت اقدام می‌کند. این مجوز به شرکت‌های فن‌آوری اجازه می‌دهد تا گزینه‌های بیشتری از پلتفرم‌ها و خدمات خارج از کشور را به مردم ایران ارائه دهند.»

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اختلال و قطع شبکه اینترنت ایران در جریان اعتراضات گسترده در سراسر کشور، کاربران بسیاری از ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس درخواست کردند اینترنت ماهواره‌ای را در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد تا آن‌ها به یک شبکه پایدار و بدون فیلتر دسترسی داشته باشند.

ایلان ماسک نیز در پاسخ نوشت:

«[ اینترنت ماهواره‌ای] استارلینک برای معاف شدن از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام خواهد کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در پاسخ به درخواست ایلان ماسک گفت امکان صادر‌کردن برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران وجود دارد و شرکت اسپیس‌ایکس مجوزی برای ارائه خدمات پهن‌باند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران نیاز نخواهد داشت.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی در واکنش به این خبرهاگفت:

«اگر بخواهند خدمات به ایران بدهند باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و البته بعید می‌دانم به این زودی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شود.»

اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای تازه در جهان است که دسترسی افراد به اینترنت آزاد و با سرعت بالا را فراهم می‌کند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:

«در حالی که ایرانیان شجاع برای اعتراض به مرگ مهسا امینی به خیابان‌ها می‌آیند، ایالات متحده حمایت خود را از جریان آزاد اطلاعات به مردم ایران مضاعف می‌کند.. با این تغییرات، ما به مردم ایران کمک می‌کنیم تا برای مقابله با تلاش‌های دولت [جمهوری اسلامی] برای نظارت و سانسور آن‌ها، مجهزتر شوند.»

او افزود:

«در هفته‌های آینده، دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) به صدور رهنمودهایی برای حمایت از تعهد دولت [آمریکا] به ترویج جریان آزاد اطلاعات، که رژیم ایران به‌شکل مداوم از مردم خود دریغ کرده، ادامه خواهد داد.»

 این مجوز از جمله شامل نرم‌افزارها، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های همکاری، کنفرانس‌های ویدئویی و همچنین ابزارهایی که ارتباطات را در بر می‌گیرند از جمله نقشه‌های آنلاین، بازی‌های الکترونیکی، پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی، ترجمه خودکار، نقشه‌های وب، و خدمات احراز هویت کاربر، خواهد بود

با ادامه اعتراضات مردمی در ایران، روز جمعه برخی رسانه‌های جمهوری اسلامی به‌نقل از وزیر ارتباطات نوشتند که از ساعت ۱۶ و۳۰ دقیقه تا ۲۴ جمعه اینترنت سراسری در کشور قطع خواهد شد. ساعاتی بعد برخی دیگر از رسانه‌ها این نقل قول را تکذیب کردند.