جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی به وقایع اخیر در ایران واکنش نشان داد. او در این بیانیه که شامگاه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر منتشر شد، «خشونت و استفاده نامتناسب از زور علیه معترضان» را برای اتحادیه اروپا و اعضای آن «غیرقابل قبول» و «غیرقابل توجیه» خواند و گفت: اتحادیه اروپا «از مقامات ایرانی می‌خواهند که اصول مندرج در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را که ایران یکی از امضا کنندگان آن‌ها است، به درستی رعایت کنند».

در این بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت از جمهوری اسلامی ایران خواسته است «فورا سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را متوقف و جریان آزاد دسترسی به اطلاعات را تضمین کند».

بنا بر گزارش صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی مهسا امینی تا دوم مهر، دستکم ۴۱ تن کشته شدند. وزیر کشور جمهوری اسلامی شامگاه یکم مهر بدون اینکه آمار کشته‌شدگان را اعلام کند، تأیید کرده بود که چند تن از ماموران دولتی نیز کشته شده‌اند.

دسترسی کاربران به اینترنت نیز از آغاز اعتراضات محدود و برخی نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده است. احمد وحیدی رفع محدودیت و اختلال در شبکه اینترنت را به «پایان اعتراضات» مشروط کرده بود.

بورل در بیانیه خود از مسئولان جمهوری اسلامی خواست «تعداد کشته‌ها و دستگیر شدگان را روشن و همه معترضان غیرخشونت آمیز را آزاد کند». او همچنین گفت از ایران انتظار دارد «روند مناسبی را برای آزادی همه بازداشت‌شدگان آغاز کند».

بر اساس اعلام خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، حداقل ۱۲۰۰ تن از معترضان بازداشت یا شناسایی شده‌اند. شمار افراد بازداشت شده به روایت منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر از ارقام اعلام شده بیشتر است. در برخی از شهرهای کردستان، از جمله مریوان و اشنویه ماموران امنیتی با جستجوی خانه به خانه شمار زیادی از شهروندان را به ظن شرکت در اعتراضات بازداشت کرده‌اند.

بورل همچنین از تهران خواست قتل مهسا امینی، دختر جوانی که در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد به قتل رسید، «به درستی مورد بررسی قرار دهد» و عامل یا عاملان قتل او را پاسخگو کند.

ایران تا به حال دست داشتن ماموران پلیس در قتل مهسا امینی را رد کرده و مدعی شده است که در گزارش پزشکی قانونی آثاری از ضرب و جرح بر سر یا بدن او دیده نشده است. امجد امینی، پدر مهسا اما در چند گفت و گو با رسانه‌های داخلی ایران، گفت مطمئن است که پلیس هنگام بازداشت دخترش را کتک زده و آثار کبودی را بر بدن او دیده است.

بورل در بیانیه خود اعلام کرد کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا پیش از برگزاری نشست بعدی شورای روابط خارجی، «همه گزینه های که در اختیار دارد» را برای رسیدگی به قتل مهسا امینی و رفتار ماموران امنیتی و پلیس با معترضان بررسی می‌کند.

منابع خبری گزارش کرده‌اند که این بیانیه به معنای بررسی تحریم های تازه‌ اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی است.

یک خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال شامگاه ۲۵ سپتامبر به نقل از منابع دیپلماتیک اروپایی گفت که آن‌ها تصمیم دارند تحریم های تازه‌ای علیه ایران تصویب کنند.

قتل مهسا امینی علاوه بر اینکه موجب اعتراضات گسترده در سراسر ایران شده است، در خارج از ایران نیز بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران و فعالان مدنی و سیاسی را به واکنش و همراهی وا داشته است.

در کنار سیاستمداران صاحب قدرت در اروپا و آمریکا که از معترضان در ایران حمایت کرده‌اند، ده‌ها چهره غیردولتی، اعم از فعالان سیاسی و مدنی، فمینست‌ها، هنرمندان و ورزشکاران نیز با معترضان اعلام همبستگی کرده‌اند. ایرانیان نیز طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف تظاهرات و تجمع های پرشماری را سازمان دادند.

مهسا امینی ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری جان باخت. چهار روز پیش از این واقعه، ماموران پلیس گشت ارشاد او را بازداشت کرده بودند. اعلام خبر جان باختن او در بیمارستان با تجمع در مقابل بیمارستان کسری همراه شد و در روز خاکسپاری او، سقز و سنندج شاهد اعتراضات گسترده ضد حکومتی بود. دامنه اعتراضات به‌سرعت به دیگر نقاط ایران گسترده شد و همه ایران را فرا گرفت.