سرهی گایدایی، فرماندار منطقه لوهانسک اعلام کرد که در همه‌پرسی چهار منطقه شرقی اوکراین، مقامات تحت حمایت روسیه با همراهی مقامات امنیتی صندوق‌های رأی را خانه به خانه حمل می‌کنند.

کی‌یف و غرب این همه‌پرسی را فرمایشی می‌دانند.

سرهی گایدایی افزود نام ساکنانی که به‌درستی رأی ندهند و یا از دادن رأی خودداری کنند، نشانه‌گذاری‌شده و کنار گذاشته می‌شوند.

فرماندار لوهانسک در مصاحبه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، افزود:

«زنی با میکروفون کارائوکه (میکروفونی با تنظیمات صدا که تا فضای ۱۰۰ متر را پوشش می‌دهد) در خیابان قدم می‌زند و به همه می‌گوید که در همه‌پرسی شرکت کنند. نمایندگان نیروهای اشغالگر با صندوق‌های رأی از این خانه به آن خانه می‌روند. آیا این رأی مخفی است؟»

نیروهای روسیه قلمرویی را در چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا در کنترل دارند که حدود ۱۵ درصد خاک اوکراین یا تقریباً به اندازه کشور پرتغال است. روسیه قصد دارد این مناطق را به کریمه بیفزاید. کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد.

پارلمان روسیه می‌تواند ظرف چند روز الحاق این مناطق به روسیه را رسمی کند.

با الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه، مسکو می‌تواند تلاش‌های اوکراین  برای بازپس‌گیری این مناطق را حملاتی به خاک خود تلقی کند و این هشداری به کی‌یف و متحدان غربی آن است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ایالات متحده به هرگونه استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین پاسخ خواهد داد و نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» چنین اقدامی به مسکو هشدار داده است.

سالیوان روز یکشنبه در شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا گفت:

«اگر روسیه از این خط قرمز عبور کند، عواقب فاجعه‌باری برای این کشور در پی خواهد داشت و ایالات متحده قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

آخرین هشدار آمریکا به‌دنبال تهدید هسته‌ای تلویحی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در روز چهارشنبه گذشته داده شد که گفته بود روسیه از هر سلاحی برای دفاع از خاک خود استفاده خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این موضوع را در کنفرانس خبری روز شنبه به‌شکل مستقیم‌تری بیان کرد.

لاوروف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ادعاهای مسکو برای توجیه حمله به اوکراین را تکرار کرد و گفت دولت منتخب در کی‌یف به‌طور غیرقانونی روی کار آمده و پُر از نیروهای نئونازی‌ شده بود.

لاوروف پس از این سخنرانی در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه برای دفاع از مناطق ضمیمه‌شده از سلاح‌های هسته‌ای استفاده خواهد کرد، گفت سرزمین روسیه، از جمله مناطقی که در آینده براساس قانون اساسی روسیه به آن خواهند پیوست، تحت «حمایت کامل دولت» قرار دارند.

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا، در مصاحبه‌ای که روز گذشته یکشنبه ۳ مهر / ۲۵ سپتامبر از سی‌ان‌ان پخش شد گفت:

«ما نباید به شمشیرکشی او (پوتین) و تهدیدهای ساختگی‌اش گوش دهیم. کاری که ما باید انجام دهیم این است که به تحریم روسیه و ادامه حمایت از اوکراینی‌ها ادامه دهیم.»

درگیری‌ها

مقامات اوکراین روز دوشنبه ۴ مهر / ۲۶ سپتامبر اعلام کردند که روسیه در درگیری‌های شدیدی بیش از ۴۰ شهر را هدف گلوله‌باران قرار داده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای روسیه پنج حمله موشکی و ۱۲ حمله هوایی و همچنین بیش از ۸۳ حمله با نارنجک‌های راکتی انجام دادند.

بیش از ۴۰ شهر کوچک در مجموع زیر آتش دشمن قرار گرفتند که عمدتاً در جنوب و جنوب شرقی اوکراین قرار دارند.

فرماندهی جنوب اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد، دو پهپاد پرتاب‌شده توسط نیروهای روسیه به منطقه اودسا به مهمات نظامی برخورد کردند و موجب آتش‌سوزی و شلیک مهمات شدند که در نتیجه آن تخلیه غیرنظامیان سازماندهی شد.

به‌گفته فرماندهی جنوب اوکراین این آتش‌سوزی تلفات جانی در بر نداشت.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین افزود:

«برای مقابله با حملات روسیه، نیروی هوایی اوکراین ۳۳ حمله انجام داد و ۲۵ منطقه دشمن را هدف قرار داد.»

اعتراضات به بسیج نظامی در روسیه

چهارشنبه گذشته، پوتین دستور بسیج نیروهای ذخیره نظامی روسیه را صادر کرد و در پی آن اعتراضات در سراسر روسیه به راه افتاد و بسیاری از مردانی که در سن خدمت نظامی بودند را فراری داد.

روز گذشته (یکشنبه)، دو تن از بلندپایه‌ترین قانونگذاران روسیه به رشته شکایت‌هایی علیه بسیج نظامی رسیدگی کردند و به مقامات محلی دستور دادند که به سرعت «افراط و تفریط»هایی که خشم عمومی را برانگیخته است، حل کنند.

گروه نظارتی مستقل OVD-Info می‌گوید بیش از دو هزار نفر در سراسر روسیه به دلیل اعتراض به این طرح بازداشت شده‌اند. با ممنوعیت انتقاد از جنگ، تظاهرات اعتراضی یکی از نخستین نشانه‌های نارضایتی از زمان آغاز جنگ است.

در منطقه داغستان واقع در جنوب روسیه با اکثریت مسلمان، پلیس با معترضان درگیر شد و دست‌کم ۱۰۰ نفر را بازداشت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی یکشنبه خود اعتراضات روسیه را تأیید کرد. او خطاب به مردم روسیه گفت:

«به مبارزه ادامه دهید تا فرزندانتان به کام مرگ فرستاده نشوند. من به‌عنوان یک پدر این را می‌گویم. چون اگر بیایند و جان فرزندان ما را بگیرند نمی‌گذاریم زنده بگریزند.»