داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سه‌شنبه ۵ مهر بازداشت و به بند انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شامگاه چهارشنبه ۶ مهر این خبر را تأیید کرد.

دوشنبه گذشته (۴ مهر) مسئولان قوه قضاییه و زندان اوین، برخی از فعالان کارگری و معلمان را برای تعیین وقت دادگاه فراخواندند. احضار این فعالان صنفی و کارگری برای تعیین وقت دادگاه در میان اعتراضات سراسری به قتل مهسا (ژینا) امینی، خانواده‌های آنها را نگران کرده است.

رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، جهت تعیین وقت دادگاه احضار شدند. این زندانی‌های کارگری و صنفی از پوشیدن لباس زندان برای اعزام به دادگاه خودداری کردند و به همین جهت مسئولان زندان از اعزامشان به دادگاه جلوگیری کردند.

اردیبهشت‌ سال جاری، هم‌زمان با روز کارگر و تجمع‌های کارگران و معلمان، نیروهای امنیتی به منزل فعالان کارگری و معلمان حمله بردند و بسیاری از آنان را بازداشت کردند. سعیدی و شهابی اکنون به همراه معلمان، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، محمد حبیبی، هنوز در زندان اوین هستند. کیوان مهتدی، مترجم و فعال کارگری هم در همین زندان است.

خانواده‌های برخی از زندانیان چهارشنبه ۶ مهر در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کردند که احضار این شش زندانی برای تعیین وقت دادگاه درست در زمان اعتراضات، نگران‌شان کرده است.

جعفر ابراهیمی، آنیشا اسداللهی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، کیوان مهتدی، مسعود نیکخواه بنا به سناریوسازی‌های دستگاه‌های امنیتی علیه کارگران، معلمان و فعالان کارگری، هم‌پرونده فرض شده‌اند. در میان آنها آنیشا اسداللهی (مترجم)، مسعود نیکخواه (معلم) و شعبان محمدی (معلم) با قید وثیقه تا زمان دادگاه آزاد موقت‌اند.

نهادهای امنیتی و قضایی ایران معلمان و کارگران بازداشت شده را به دلیل ملاقات برخی از آن‌ها با سیسل کولر و ژاک پاریس، دو فعال اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، به «ارتباط با نیروی خارجی با هدف براندازی نظام» متهم کرده‌اند. تشکل‌های صنفی معلمان و کارگران این اتهام را «سناریو نخ‌نما شده امنیتی که مرغ پخته را به خنده وا می‌دارد» توصیف کرده و گفته‌اند که دیدار برخی از اعضا با فعالان کارگری در دیگر کشورها «شخصی» و «امری مرسوم» است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که اعضای آنها در بازداشت نیروهای امنیتی هستند بارها گفته‌اند که این پرونده سناریوسازی امنیتی برای فعالان کارگری و معلمی» است.

نزدیک به ۹۰ معلم و ده‌ها کارگر و فعال کارگری در این سناریوسازی امنیتی تا کنون بازداشت شده‌اند و یا در زندان‌اند و یا به قید وثیقه آزاد شدند. از جمله: محمدعلی زحمتکش، غلامرضا غلامی کندازی، یوسف احسنی، هیوا قریشی، کاوه محمدزاده، امید شاه‌محمدی از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان؛ کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی، پژوهشگر و مترجم و مدافعان حقوق کارگران و ریحانه انصاری‌نژاد و واله زمانی دو فعال کارگری.

سندیکای کارگران شرکت واحد نوشت که اطلاعات تکمیلی در خصوص بازداشت آقای رضوی را منتشر خواهند کرد. این سندیکا بازداشت داود رضوی را محکوم کرده و خواهان آزادی او و دیگر اعضای زندانی سندیکا، رضا شهابی و حسن سعیدی شد که آنها هم در زندان اوین‌اند.