در تداوم اعتراضات سراسری که ۱۳ روز پیش در پی قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، به بیش از ۱۰۰ شهر در سراسر ایران گسترش یافت و با اعلام اعتصاب سراسری معلمان، اعتصاب دانشجویان بیش از ۱۰۰ دانشگاه، و… همراه شد، رانندگان کامیون و رانندگان اینترنتی نیز اعلام اعتصاب کردند.

فراخوان اتحادیه کامیونداران به اعتصاب

در پی انتشار فراخوان اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسرایران، بخشی از رانندگان کامیون نیز اعتصاب را از دو روز پیش آغاز کرده‌اند. یکی از رانندگان اعتصاب کننده می‌گوید بخشی از رانندگان در اعتصابند اما اطلاع رسانی درباره اعتصاب به دلیل کاهش سرعت و قطعی اینترنت با کندی صورت می‌گیرد.

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران بیانیه‌ای در همبستگی با اعتراضات کنندگان منتشر کرده و از رانندگان کامیون خواسته است برای همبستگی با خانواده قربانیان، تحقق مطالبات صنفی خود، و با خواست آزادی تمامی بازداشت شدگان به اعتصابات بپیوندند.

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان در بیانیه‌ی «در حمایت از قیام مردم ایران (قیام مهسا)» نوشته است:

«اکنون همه مردم به کف خیابان آمده‌اند خیلی از مردم اعتراض دارند عموم مردم درد دارند اما گوش شنوایی در کار نیست پاسخ‌شان با گلوله، و باتوم، و ضرب وشتم و باز داشت داده میشود
ما رانندگان هر کدام به نحوی با اصناف جامعه در ارتباط هستیم و این همه را از مردم می‌شنویم و خودمان هم می‌بینیم. ما ضمن راننده بودن انسان هستیم، ایرانی هستیم نمی‌توانیم نسبت به دردهای عموم مردم بی تفاوت باشیم. ما ضمن حمایت از قیام مردم ایران برای فریاد زدن مطالبات و خواسته‌های به حق خودمان و برای همراهی و همدردی با مردم به خصوص خانواده هایی که بستگانشان را در این اعتراضات از دست داده‌اند اعلام اعتراض و اعتصاب میکنیم».

عکس: همدان، کامیون‌ها از حرکت بازایستاده‌اند. اعتصاب کامیونداران در شهرهای مختلف ادامه دارد.
عکس از آرشیو

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران خواست‌های کامیونداران را چنین فرموله کرده است:
«آزاد شدن تمامی بازداشت شدگان اخیر درتمامی شهرهای میهن در اسرع وقت، اجرایی شدن تن بر کیلومترکه خواسته اصلی همه رانندگان است، تعیین تکلیف کمیسیون شرکت‌های حمل و نقل، بالا بردن سهمیه سوخت و ارزان شدن لوازم یدکی».

یکی از رانندگان اعتصابی خطاب به همکارانش نوشته است: «برای حمایت از فرزندنمان و آینده انها و رسیدن به خواسته‌های مشروع و قانونی خودمان که سالهاست برای انها تلاش کردیم الان زمان همراهی با مردم است. پس برای یک اعتصاب سراسری آماده میشویم.»

اعتصاب ۳ ساعته رانندگان آنلاین

بسیاری از رانندگان اینترنتی طی اعتراضات سراسری از جنبش اعتراضی حمایت کرده بودند.
رانندگان اسنپ با انتشار پیامی در رسانه‌های اجتماعی اعلام کردند در همبستگی با اعتراضات سراسری مردم ایران و در اعتراض به مشکلات معیشتی خود از روز شنبه، نهم مهرماه، دست به اعتصاب می‌زنند.

سندیکای رانندگان اسنپ در توضیح اعلام اعتصاب نوشته است: با توجه به ارسال درخواست‌های مکرر از سمت رانندگان اینترنتی در طی این سال‌ها به مدیریت و مجموعه این شرکت‌ها جهت رفع مشکلاتشان، هنوز هیچکس پاسخگوی این قشر نبوده است. لذا بر آن شدیم که پوشش هوشمند و بدون حاشیه را با تمامی رانندگان اینترنتی در دستور کار خود قرار دهیم.

سندیکای رانندگان اسنپ در ادامه افزوده است نظر به وضعیت اقتصادی رانندگان اسنپ، اعتراضات خود را ابتدا با یک اعتصاب ۳ ساعته در ۹ مهر آغاز می‌کنند.

رانندگان نوشته‌اند: «اعتصاب ما می‌تواند حمل و نقل درون شهری را با مشکلات جدی مواجه کند.»

تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه از جمله ابراهیم منجزی با خانواده مهسا (ژینا) امینی دیدار کرده و بر مزار مهسا حضور یافتند.

تشکل‌های مستقل کارگران، از جمله سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، شورای هماهنگی کارگران پروژه‌ای نفت، علاوه بر همبستگی با اعتراضات سراسری خواستار آزاد فوری دستگیرشدگان شده‌اند.

شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، گروهی از کارگران رسمی نفت در روزهای گذشته سرکوب اعتراضات را محکوم و تهدید کرده‌اند در صورت ادامه سرکوب‌ها و آزاد نشدن بازداشتی‌ها، دست از کار خواهند کشید.