اعتراضات سراسری در ایران که پس از قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد آغاز شد ادامه دارد. حکومت سیاست سرکوب شدید را در پیش گرفته است. دستکم ۵۰ تن در این اعتراضات به دست نیروهای سرکوب کشته شده‌اند. صدها تن در خیابان یا در یورش ماموران به خانه‌هایشان دستگیر شده‌اند.

اعضای کمیسیون امور خارجه و امنیت مجلس سنای هلند از حزب دمکرات‌های ۶۶، حزب سبزها و حزب حامی حیوانات روز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر با طرح پرسش کتبی از ووپکه هوکسترا (Wopke Hoekstra) وزیر خارجه هلند خواستند توضیح دهد چه اقدامی در حمایت از جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» و تحت فشار قرار دادن حکومت ایران برای پایان دادن به سرکوب معترضان انجام داده است.

فراکسیون حزب سبزها در سنا، همچنین ادامه مذاکرات هسته‌ای با حکومت اسلامی در این شرایط را غیرقابل پذیرش خواند و از وزیر خارجه هلند خواست در سطح اتحادیه اروپا خواستار توقف مذاکرات وین شود و با جلب متحدان اروپا زمینه محکومیت شدید حکومت ایران به خاطر سرکوب مخالفان و قطع اینرنت را فراهم کند.

Ad placeholder

فراکسیون حزب سبزها نوشته است:

«همزمان با دستگیری هزاران تن در ایران که برای شنیده شدن صدایشان علیه سرکوب در خاابان تظاهرات می‌کرددند، مذاکره کنندگان در وین به نحوی با دولت ایران مذاکره می‌کنند، که گویا هیچ اتفاقی نیفتاده. اعضای فراکسیون حزب سبزها این سیاست را غیرقابل پذیرش می‌دانند.»

این فراکسیون نوشته است ادامه مذاکرات وین در این شرایط این پیام را برای حکومت ایران در بر دارد که سرکوب معترضان هیچگونه عواقب دیپلماتیک و بین المللی در بر ندارد.

آن‌ها پرسیده‌اند:

«آیا حاضرید در سطح اتحادیه اروپا، مادام که سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان در ایران ادامه دارد، خواستار قطع فوری مذاکرات شوید؟ اگر نه، چرا؟ آیا ادامه این وضعیت به مفهوم آن نیست که به دولت ایران علامت داده می‌شود که ادامه سرکوب‌ها در ایران برای حکومت اسلامی عواقب بین المللی و دیپلماتیک ندارد؟ اگر نه، چرا؟»

سایر پیشنهادهای سبزها در مجلس سنا عبارتند از صدور بیانیه مشترک شدید اللحن از سوی رئیس کمیسیون اروپا، و شورای اروپا که در آن از حکومت ایران خواسته شود در اسرع وقت به سرکوب معترضان و محدود کردن اینترنت در ایران پایان دهد. جلب حمایت دولت‌های خارج اتحادیه اروپا از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، و ژاپن برای صدور بیانیه جهانی، خواست برگزاری اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعیت در ایران، و صدور قطعنامه توسط مجمع عمومی سازمان ملل علیه حکومت ایران.

Ad placeholder

حزب دمکرات‌های ۶۶ نیز از وزیر خارجه خواسته است دولت ایران را به خاطر اعمال خشونت علیه زنان مشمول تحریم‌های حقوق بشری نماید.

ایالات متحده آمریکا و کانادا در واکنش به قتل مهسا امینی و سرکوب معترضان تحریم هایی علیه حکومت ایران وضع کرده‌اند. اما اتحادیه اروپا برغم اظهارنظر برخی مقامات آن، اقدامی صورت نداده است.

سیاستمداران برخی کشورهای عضو اتحادیه در آلمان، اسپانیا و فرانسه اقداماتی صورت گرفته است.

وزارت خارجه اسپانیا سفیر حکومت اسلامی در این کشور را احضار کرد.

وزیر خارجه آلمان طی سخنانی در پارلمان این کشور خواستار تحقیق مستقل درباره مرگ مهسا امینی شد و افزود تلاش خواهد کرد در سطح اتحادیه اروپا تحریم هایی علیه سرکوب کنندگان معترضان ایران اعمال شود.

دولت فرانسه دو روز پیش در بیانیه‌ای مسدود کردن مجاری اطلاع رسانی در اینرنت و اعمال خشونت علیه معترضان و بازداشت‌های خودسرانه را محکوم کرد.

پرسش‌های کتبی کمیسیون امور خارجه و امنیت مجلس سنای هلند روز پنجشنبه ۲۹ سپتامبر مطرح و از وزیر خارجه خواسته شده است حداکثر تا ۷ اکتبر به آن‌ها پاسخ داده شود.