کرملین روز جمعه اعلام کرد حملات به هر بخشی از اوکراین که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در شرف الحاق آن به روسیه است، تجاوز به خود روسیه تلقی خواهد شد. او افزود که روسیه برای تصاحب کل اوکراین مبارزه خواهد کرد نه فقط منطقه دونباس شرقی.

مسکو مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیای اوکراین را که همه یا بخشی از آن توسط خود روسیه یا نیروهای تحت حمایت آن اشغال شده است، بخشی از روسیه اعلام کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا حمله اوکراین به سرزمین‌هایی که روسیه ادعا می‌کند، حمله به روسیه تلقی می‌شود، گفت: «این کار هیچ معنای دیگری نخواهد داشت».

پوتین هفته گذشته گفت که مایل است از سلاح هسته‌ای برای دفاع از «تمامیت ارضی» روسیه استفاده کند.

روسیه پس از برگزاری آنچه که همه پرسی در مناطق اشغالی اوکراین نامید، در حال حرکت به سمت الحاق این مناطق است. دولت‌های غربی و کیف گفتند که آرای با عجله سازمان‌دهی شده، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و اجباری است.

جزئیات دقیق الحاق روسیه نامشخص است اما به نظر می رسد که روسیه ادعای مالکیت حدود ۱۰۹ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین یا حدود ۱۸ درصد آن را را دارد. این کشور شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خود کرد.

اگر روسیه می توانست بر کل منطقه‌ای که ادعا می‌کند کنترل داشته باشد، حدود ۱۳۶ هزار کیلومتر مربع یا بیش از ۲۲ درصد از اوکراین را که در معاهده‌ای پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مرزهای آن را به رسمیت شناخته بود، ضمیمه می‌کرد.

اما نیروهای روسیه تمام اوکراین را کنترل نمی‌کنند. حتی در حالی که پوتین آماده اعلام رسمی آغاز الحاق این مناطق بود، نیروهای اوکراینی، لیمان در شمال منطقه دونتسک را محاصره کردند.

روسیه تقریباً تمام لوهانسک را کنترل می‌کند و جدایی طلبان تحت حمایت روسیه آن را جمهوری خلق لوهانسک می‌دانند، اما این کشور تنها حدود ۶۰ درصد از منطقه دونتسک را تحت کنترل دارد.

جمهوری خلق دونتسک، یک جمهوری خودخوانده و جدایی طلب تحت حمایت روسیه است که مدعی کل استان دونتسک اوکراین است.

پسکوف در پاسخ به این سوال که برای سرزمینی که تحت کنترل روسیه نیست چه اتفاقی می افتد، گفت: «این سرزمین باید آزاد شود.»

او گفت که کل منطقه دونتسک بخشی از روسیه خواهد شد.

اما پسکوف به اینکه آیا روسیه کل مناطق خرسون و زاپوریژژیا را که روز پنجشنبه توسط پوتین به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شد، ادعا خواهد کرد یا نه، جواب روشنی نداد.

روسیه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از منطقه زاپوریژیا را کنترل می کند.

لوهانسک و دونتسک، با جمعیتی حدود شش میلیون نفر قبل از حمله، مجموعاً به عنوان منطقه دونباس شناخته می‌شوند، منطقه‌ای عمدتا روسی زبان که معادن زغال سنگ و صنایع سنگین آن پس از جنگ سال ۲۰۱۴ ویران شد.

درگیری در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ پس از سرنگونی رئیس جمهوری طرفدار روسیه و الحاق کریمه توسط روسیه آغاز شد.