وزارت علوم که برای کنترل اعتراضات دانشجویان در واکنش به قتل مهسا امینی، سرکوب معترضان در خیابان و بازداشت دانشجویان، کلاس‌های درسی را غیرحضوری کرده بود، پنجشنبه هفتم مهر اعلام کرد: تمامی کلاس‌های درسی از روز شنبه نهم مهرماه حضوری خواهد بود. دانشجویان که پیش از این نیز از شرکت در کلاس‌های غیرحضوری خودداری کرده بودند، در نخستین روز آغاز کلاس‌های حضوری در بیش از صد مؤسسه آموزش عالی تحصن کردند و علیه مسئولان حکومتی و نیروهای سرکوبگر شعار دادند.

در تهران دانشجویان دانشگاه‌های تهران، بهشتی، علم و صنعت، شریف، علامه طباطبایی، الزهرا، پردیس منابع طبیعی تهران، علوم پزشکی و همچنین واحد غرب، علوم تحقیقات، سوهانک، داندانپزشکی دانشگاه تهران از رفتن به کلاس درس خودداری کردند و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور».

در یک ویدئو از دانشگاه علم و صنعت تهران دانشجویان شعار زن، زندگی، آزادی که ترجمه فارسی “ژن، ژیان، ئازادی” است سر دادند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از دانشگاه علم و صنعت همانند بسیاری از دانشگاه‌ها دانشجویان زن روسری‌هایشان را برداشتند و بدون حجاب اجباری در تحصن حضور یافتند.

دانشجویان معترض همچنین کاغذ نوشته هایی که بر آن نوشته بودند «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «زن، زندگی، آزادی»، «اتحاد، اعتصاب، اعتراض» به همراه داشتند.

در دانشگاه الزهرا دانشجویان معترض در واکنش به بازداشت مائده رهبری که چند روز قبل به دست نیروهای امینی بازداشت شد، شعار دادند: «تا کی بی خبری، کجاست مائده رهبری» و «مستبد حیا کن، مائده را رها کن». دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز در تحصن امروز خود «عدالت، آزادی، حجاب اختیاری» و «بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم» سردادند.

دانشجویان معترض دانشگاه هنر تهران هم در واکنش به جمعه خونین زاهدان شعار دادند: «از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران».

در دانشگاه شیراز هم که یک ویدئو از پرتاب روسری ها به هوا از سوی دانشجویان دختر حاضر در تحصن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دانشجویان شعار دادند: «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم».

در دانشگاه علوم پایه گیلان دانشجویان در ورودی دانشگاه تجمع کردند و شعار دادند: «حکومت ضد زن نمی‌خوایم» و «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر». منابع نزدیک به دانشجویان از حضور پرشمار نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه علوم پایه گیلان خبر داده بودند.

Ad placeholder

دانشجویان دانشگاه شهید صدوقی یزد هم شعار دادند «مرگ بر دیکتاتور». در دانشگاه باهنر کرمان نیز صدها دانشجو در محوطه دانشگاه تجمع کردند. همچنین تصاویر و ویدئوهایی از تحصن اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌های خوارزمی، هنر تهران، تهران، بین‌المللی قزوین، علامه طباطبایی، شریف و ده‌ها دانشگاه دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان همزمان با تجمع دانشجویان گزارش کرد: «نیروهای امنیتی جهت سرکوب دانشجویان در اطراف دانشگاه تهران مستقر و به آنها گاز اشک‌آور شلیک کرده و با باتوم مورد حمله و ضرب و شتم قرار می‌دهد.». نیروهای امنیتی با همکاری حراست دانشگاه و بسیجیان به دانشجویان معترض در دانشگاه تهران هجوم بردند.

در دانشگاه علامه طباطبایی نیز حضور ماموران امنیتی «پر شمار» توصیف شده بود. همچنین «دانشجویان متحد» از حمله نیروهای بسیجی به دانشجویان معترض در دانشگاه علم و صنعت خبر داد.

در اصفهان نیز نیروهای امنیتی به دانشجویان معترض یورش بردند. یک تصویر از پرتاب گاز اشک‌آور به دانشجویان معترض در اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Ad placeholder

در تبریز هم نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشجویان معترضی که شعار می‌دادند: «آزادلیق، عدالت، میلی حکومت»، (آزادی، عدالت، حکومت ملی)، حمله کردند.

دانشجویان در چند واحد دانشگاه آزاد اسلامی که به دلیل قوانین سختگیرانه تشکل‌های دانشجویی امکان فعالیت ندارند، در چند واحد از جمله غرب تهران، شمال تهران، سوهانک و قدس تحصن کردند. در دانشگاه آزاد تهران دانشجویان کارگران را به اتحاد فراخواندند و شعار دادند: «دانشجو، کارگر، اتحاد، اعتصاب».

دانشجویان در دانشگاه‌های فرودسی و علوم پزشکی مشهد، ساری، معماری و هنر پارس، پردیس منابع طبیعی تهران، آزاد اسلامی واحد کرج هم از رفتن به کلاس درس خودداری کردند و در محوطه دانشگاه شعار دادند.

در دانشگاه نوشیروانی بابِل نیز که در روزهای پیش چند تن از دانشجویان آن بازداشت شده بودند، دانشجویان از رفتن به کلاس درس خودداری کردند و در بیانیه ای خواستار آزادی تمامی دانشجویان بازداشت شده شدند.

جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مازنداران هم صبح ۹ مهر در بیانیه‌ای تمامی دانشجویان را به اعتصاب خواندند. آن‌ها در این بیانیه نوشتند:

«اکنون تاریخ؛ بدن‌های از قعر درآمده را می‌بیند که تحت ِ سرکوب، شکنجه و تجاوز حکومت ِ اسلامگراها بوده‌اند. در این میان، هیچ جمعیتی به اندازه‌ی «زنان» تحت «آپارتاید جنسی و جنسیتی» حاکم، مورد ستم قرار نگرفته‌‌اند. «زن» برای حکومتی مبتنی بر شرع اسلام و فقه شیعی همواره به عنوان زائده وجود دارد. مقوله‌ی زن واجد قدرتی است که توان واژگون کردن ِ کلیتی ( به منزله‌ی مجموعه‌‌ای از روابط سلطه) را دارد که تحت حکومت ِ مرگ، حکومت ِ فاشیستی و حکومت ِ اسلامی می‌شناسیم. این زنان هستند که هستیِ فرایندِ انقلابی اکنون ایران را شکل می‌دهند.»

فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مازندران ضمن اعلام حمایت از خیزش « زن، زندگی، آزادی» اعلام از دانشجویان آزادی‌‌خواه خواستند «برای پاسداری از خون‌های ریخته شده در خیابان، برای ِ رهایی ِ دانشجویان در بند، کلاس‌های درس دانشگاه را تعطیل و به اعتصابات سراسری بپیوندند».

آن‌ها همچنین در بخش پایانی بیانیه «نفرت» خود از «اساتیدی که نان به نرخ خون می‌خورند و چشم وگوش خود را به روی حقیقت بسته‌اند»، اعلام کردند.

دانشجویان ۱۱۱ دانشگاه در سراسر ایران طی روزهای گذشته در بیانیه‌هایی جداگانه، یکصدا اعلام کرده بودند در همبستگی با معترضان، اعتراض به بازداشت و سرکوب دانشجویان از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

نیروهای امنیتی تا به حال دستکم ۵۰ دانشجو را در سراسر ایران بازداشت کرده‌اند. شوراهای صنفی دانشگاه‌ها گزارش کرده است صبح امروز نهم مهر ماموران امنیتی رضا کیانی‌پور، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران را مقابل این دانشگاه بازداشت کردند. محمدحسین شعائی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز هفتم مهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

Ad placeholder