در پی فراخوان حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده‌های قربانیان شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی، جمع کثیری از ایرانیان ساکن هلند شنبه ۱ اکتبر/ ۹ مهر در اعتراض به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و در حمایت از اعتراضات سراسری مردم در ایران، در میدان دام شهر آمستردام، پایتخت هلند گرد هم آمدند.

این تجمع که از ساعت ۱۵بعدازظهر به وقت محلی به مدت دو ساعت در جریان بود، با حضور افراد و هواداران گرایش‌های سیاسی مختلف برگزار شد. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی متنوع در محکومیت جمهوری اسلامی و از جمله با تصاویر مهسا (ژینا) امینی در دست داشتند. شعار اصلی این مراسم «زن، زندگی، آزادی» بود و حاضرین در کنار آن شعارهای دیگری در محکومیت جمهوری اسلامی و نظام حاکم سر‌می‌دادند.

در این تجمع سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا از جان باخته‌های آبان ۹۸ در کرمانشاه که با شلیک نیروهای یگان ویژه به شکم‌اش جان باخت، دقایقی سخن گفت.

در این تجمع یک از دختران خیابان انقلاب، نیلوفر فولادی از بدن خود برای اعتراض به آنچه امروز در ایران می‌گذرد بهره برد و در حمایت از زنان ایران فریاد زن، زندگی، آزادی سر داد.

مهسا (ژینا) امینی، زن کرد ۲۲ ساله را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت. مرگ مهسا(ژینا) امینی با موج گسترده‌ای از همبستگی مردم ایران همراه بوده است. از زمان درگذشت او در ده‌ها شهر ایران و خارج از ایران تجمعات اعتراضی برپا شده است.

گزارش تصویری از تجمع ایرانیان را در ادامه مشاهده کنید. (عکس‌ها: علی فتوتی و فرزاد صیفی‌کاران)

هنوز آمار رسمی و دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت شده در جریان اعتراض‌های داخل کشور به کشته شدن مهسا امینی وجود ندارد. سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود تعداد کشته‌شده‌های تایید شده را ۵۲ نفر اعلام کرد. سازمان حقوق بشر ایران ۷ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که در اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دست‌کم ۸۳ تن به قتل رسیده‌اند.