شنبه نهم مهر دانشجویان در بیش از صد دانشگاه تحصن کردند. در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران، علم و صنعت، اصفهان و تبریز نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشجویان معترض یورش بردند. هنوز اطلاع دقیقی از شمار دانشجویانی که در حمله ماموران امنیتی به دانشجویان معترض بازداشت شدند، منتشر نشده است. شوراهای صنفی دانشگاه‌ها هویت دست‌کم ۱۴ دانشجوی دیگر که که در دو هفته اخیر بازداشت شدند را احراز کرده‌اند.

باوان لطفی، دانشجوی کارشناسی نقاشی دانشگاه ارومیه ورودی ۹۷، در تاریخ ۲۹ شهریور توسط نیروهای امنیتی ربوده شده است. با‌ گذشت بیش از ده روز از ربوده شدن این دانشجو، هنوز اطلاعی از مکان نگهداری و نهاد بازداشت کننده او منتشر نشده است.

همچنین در روز گذشته در جریان تحصن دانشجویان در مناطق مختلف حداقل ۱۰ دانشجو در تهران و گلستان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بنا بر گزارش های منتشر شده نیروهای امنیتی در روز نهم مهر ماه محمدرضا مسعودی، دانشجوی دانشکده انقلاب اسلامی را مقابل دانشگاه تهران بازداشت کردند.

فاطمه رشیدی ابرغانی، دانشجوی ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا هم که روز گذشته شاهد یکی از شکوهمندترین تحصن‌های دانشجویی بود هم در میدان انقلاب به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

نیروهای امنیتی همچنین هلیا کریم‌نژاد، دانشجوی زیست‌شناسی دانشگاه خوارزمی را در خارج از این دانشگاه بازداشت کردند. این نیروها علی هدایت‌وردی، دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه تهران را هم هنگام خروج از دانشگاه بازداشت کردند.

سارا نادری و مائده امیرسیافی دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران هم در روز نهم مهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. نادری عضو شورای صنفی دانشجویان دانشکده اقتصاد تهران است.

نیروهای امنیتی علی شوروزی، دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضی دانشگاه تهران را نیز عصر نهم مهر در جریان اعتراضات دانشجویان بازداشت کردند. شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران گفته است که نهاد امنیتی بازداشت کننده دانشجویان و مکان نگهداری آن‌ها نامشخص است.

نیروهای امنیتی همچنین سالار جهدکاران، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه گلستان را در مقابل دانشگاه گرگان بازداشت کردند. علی‌محمد دوست‌حسینی، دانشجوی داندانپزشکی دانشگاه صدوقی یزد هم در این شهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

حسین محمدپناه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه ایوانکی گرمسار هم دیگر دانشجویی بود که ماموران امنیتی عصر نهم مهر در تهران او را بازداشت کردند.

شوراهای صنفی همچنین گزارش کرده است علی داعی ناصری دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز سوم مهرماه درون کوی دانشگاه بازداشت شده است. این دانشجو در زندان اوین حبس شده است.

عادله شیبانی، دانشجوی نقاشی دانشگاه گیلان و حسین کاوه، دانشجوی علوم پزشکی گرگان از دیگر بازداشت‌شدگان روزهای گذشته هستند که هویت آنها احراز شده است.

شوراهای صنفی و منابع نزدیک به دانشجویان پیش از این هویت دست‌کم ۵۰ تن از دانشجویان بازداشت شده را احراز کرده بودند. بنا بر گفته فعالان دانشجویی، دستکم ۸۰ تن از فعالان دانشجویی از آغاز سال تحصیلی جدید بازداشت شده‌اند.

وزارت علوم بازداشت دانشجویان را تأیید کرده اما آمار مشخصی از شمار دانشجویان بازداشت شده ارائه نکرده است.

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم شامگاه شنبه نهم مهر به خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران وابسته است، گفت که تعدادی از دانشجویان آزاد شده‌اند. او مدعی شد که پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده است.

وزیر علوم دولت هیئت مرگ در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که فعالان دانشجویی گفته‌اند که کارکنان حراست دانشگاه با ماموران امنیتی برای بازداشت دانشجویان همکاری می‌کنند.

سخنگوی وزارت علوم نیز هشتم مهر گفته بود که وزیر علوم با نهادهای بالادستی برای آزادی دانشجویان بازداشت شده رایزنی کرده است.

بنا بر اعلام دانشجویان متحد مائده جمالی لیوانی، دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابِل با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شده است. زهرا یأس امینی، محمد عرب، شاهو بایزیدی از دیگر دانشجویانی هستند که با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

دانشجویان گفته‌اند تا آزادی تمامی دانشجویان از حضور در کلاس درس خودداری خواهند کرد.