برزیلی‌ها یکشنبه ۲ اکتبر/۱۰ مهر در اولین دور قطبی‌ترین انتخابات ریاست جمهوری کشورشان در دهه‌های اخیر پای صندوق‌های رأی رفتند. انتظار می‌رود لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، نامزد چپ‌گرا، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری راست‌گرا را شکست دهد.

با شمارش ۹۹,۵ درصد آرا مشخص شده که لولا ۴۸,۳ درصد آرا و بولسونارو ۴۳,۳ آرا را کسب کرده است.

۹ کاندیدای دیگر نیز در دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل حضور داشتند، اما همه آنها در سایه رقابت بین بولسونارو راست‌گرا و لولا داسیلوا چپ‌گرا قرار گرفتند.

 دور دوم رای‌گیری در ۳۰ اکتبر برگزار می‌شود.

  لولا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری برزیل بود. اگر او بیش از ۵۰ درصد آرای معتبر را به دست می‌آورد، در همان دور نخست به ریاست جمهوری برزیل می‌رسید.

یک انتخابات دوقطبی

به همان اندازه که لولا مورد علاقه طرفدارانش است، راست‌گریان از او نفرت دارند. بولسونارو اغلب از او به عنوان «زندانی» یاد می‌کند. این سیاستمدار چپ‌گرا در جریان انتخابات گذشته زندانی شد و محکومیتی را سپری کرد که بعداً توسط دادگاه عالی لغو شد و به او اجازه داد در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری با رقیب خود بولسونارو روبرو شود.

لولا هنگامی که در سائو برناردو دو کامپو، رأی خود را به صندوق می‌انداخت در مصاحبه با خبرنگاران تأیید کرد که حکم محکومیت او که به گفته او با انگیزه سیاسی رقم خورد نقطه عطفی در زندگی‌اش بوده است. لولا گفت:  

«امروز روز مهمی برای من است. چهار سال پیش نتوانستم رای بدهم زیرا قربانی یک دروغ بودم. می‌خواهم تلاش کنم به کشورم کمک کنم تا به حالت عادی بازگردد.»

بولسونارو در ریو رای داد و گفت که علیرغم نتایج ضعیفش در نظرسنجی‌ها، انتظار دارد در دور اول انتخابات پیروز شود. این نظامی سابق راستگرا مانند سایر همتایانش در جهان اعلام کرد به نظرسنجی‌‌ها اعتماد ندارد و ادعا کرد نتایج این نظرسنجی‌ها با حمایت‌هایی که دریافت کرده است منطبق نیست.

بولسونارو با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفته بود:

«اگر انتخابات تمیزی داشته باشیم، امروز با حداقل ۶۰ درصد آرا پیروز خواهیم شد. تمام شواهدی که در دست داریم به نفع ماست.»

اکثریت راست‌گرایان در دو مجلس برزیل

الکساندر دو موراس، قاضی دیوان عالی، که در حال حاضر رئیس دادگاه انتخابات فدرال است، گفته بود انتظار دارد روزی آرام در پیش روی باشد. قاضی دیوان عالی که یکی از دشمنان اصلی بولسونارو بوده و تحقیقات درباره او و متحدانش را رهبری می‌کند در توییتی نوشت که دادگاه عالی انتخابات «به کار خود ادامه می‌دهد تا همه ما یکشنبه‌ای آرام و آرام داشته باشیم.»

 اگرچه لولا در رقابت‌های ریاست جمهوری پیشتاز است، انتظار می‌رود ائتلاف محافظه کار بولسونارو اکثریت را در هر دو مجلس برزیل در اختیار داشته باشد. این می‌تواند چالش‌هایی را برای چپ‌گرایان در اداره کشوری که با گرسنگی فزاینده، بیکاری بالا و پبامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ درگیر است ایجاد کند.

استقلال بانک مرکزی برزیل از سیاست‌های دولت‌ها به برخی سرمایه‌گذاران اطمینان داده است که لولا باعث ایجاد یک گسست در سیاست اقتصادی کشور نخواهد شد.

لولا قول داده است سیاست‌های زیست‌محیطی بولسونارو را به شدت تغییر دهد. او متعهد شده است که با قطع درختان مبارزه کند، حفاظت از قبایل محلی را افزایش دهد و برزیل را به قهرمان دیپلماسی آب و هوا تبدیل کند.

مانند انتخابات گذشته، ارتش برزیل برای تامین امنیت ۴۷۷۰۰۰ حوزه رای گیری بسیج شده بود. انتخابات برزیل به طور الکترونیکی و با نظارت ناظران خارجی برگزار می‌شود.