برای پایان دادن به اعتراضات دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، هیئت رئیسه این دانشگاه اعلام کرد که کلیه کلاس‌های درس دانشگاه صنعتی شریف از امروز دوشنبه ۱۱ مهر تا اطلاع ثانوی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

در اطلاعیه هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی شریف آمده است که تردد دانشجویان دکتری به دانشگاه بلامانع و تردد دانشجویان کارشناسی‌ارشد منوط به تأیید درخواست ایشان از طریق سامانه آموزش است.

مسئولان دانشگاه شریف دلیل این تدابیر امنیتی را «محافظت از دانشجویان و کاهش نگرانی‌ها» را عنوان کرده است.

دانشجویان معترض دانشگاه شریف بعدازظهر روز گذشته، یکشنبه ۱۰ مهر در محوطه دانشگاه تجمع برگزار کردند. پیش از این تجمع، بسیج دانشجویی تهدید کرده بود که دانشجویان را می‌زنند. حکومت همچون حملات به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸، نیروهای لباس شخصی را برای سرکوب دانشجویان شریف فرستاد. لباس‌شخصی‌ها، دانشگاه شریف را به محاصره خود در آوردند، تمام راه‌های منتهی به دانشگاه را مسدود و به سمت دانشجویان گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند. مردم و خانواده‌ها به کمک دانشجویان آمدند اما نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور مانع از این کار شدند. گفته می‌شود ۳۰ تا ۴۰ نفر از دانشجویان بازداشت شده‌اند و مکان نگهداری آن‌ها مشخص نیست.

گفته می‌شود محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری  با حضور در دانشگاه شریف دانشجویان معترض را تهدید کرده است که اگر شعارهای ضدحکومتی سر دهند هزینه خواهند داد. این در حالی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند دانشجویان از وزیر علوم استقبال کرده‌اند و پس از گفت‌وگو با وزیر علوم فضا آرام شده و «با دستور وزیر علوم چندین دستگاه خودرو برای خروج دانشجویان و اساتید از دانشگاه در نظر گرفته شد».

دانشجویان دانشگاه شریف و چندین دانشگاه دیگر به نشانه اعتراض به حملات خشونتت‌بار به دانشجویان، امروز سه‌شنبه ۱۲ مهر اعلام اعتصاب عمومی کرده‌اند.

از سوی دیگر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در همبستگی با اعتراضات مردمی و در واکنش به حمله نیروهای امنیتی به دانشجویان دانشگاه شریف، خواستار اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان از سه‌شنبه ۱۲ مهر شد.

در بیانیه این شورا آمده است:

«معلمان همراهی و همبستگی قاطعانه خود را با موج وسیع اعتراضات و اعتصابات عدالت‌خواهانه و حق‌طلبانه مردمی اعلام می‌دارد.»

حکومت ایران در میانه اعتراضات گسترده مردمی آموزش مجازی را تجویز می‌کند. این چاره در حالی در نظر گرفته شده است که دانشجویان و دانش‌آموزان گفته‌اند بر سر کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد و اینترنت نیز در شهرهای ایران مدام قطع می‌شود و دسترسی به آن بسیار محدود است.

بیم حکومت از گردهمایی‌های مردمی بدانجا کشید که مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور را هم بدون تماشاگر برگزار کردند در حالی که در همین مسابقات بدون تماشاگر، بازیکنان فوتبال در چند مورد به نشانه همبستگی با اعتراضات مردمی با بازوبندهای سیاه وارد زمین شدند.