شماری از زندانیان سیاسی زن محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند در حمایت از اعتراض‌های سراسری مردم ایران دست به تحصن خواهند زد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن به دست زمانه رسیده، نوشته شده است:

«شنیدن فریاد اعتراض مردم از پشت دیوارهای بلند و سرد زندان، به خون کشیده شدن جوانان و دانشجویان سرزمین‌مان و بازداشت معترضان چون جان کندن سخت است. دل‌های‌مان، فریادهای‌مان و مشت‌های‌مان هر لحظه با دل‌ها و فریادهای مردم است. مشتاقانه امیدواریم که این دیوارها فرو ریزد و در صورت آزادی بی‌شک در میان موج قدرتمند و خروشان اعتراضات و شانه به شانه به پاخاستگان و ستمدیدگان خواهیم بود.»

این زندانیان سیاسی زن اعلام کرده‌اند برای «زنان، برای جوانان، برای دانشجویان، برای دانش‌آموزان، برای کارگران، برای معلمان،برای دگراندیشان، برای اقوام، برای اقلیت‌ها، برای کشته‌شدگان و برای تحقق آزادی و عدالت» با مردم ایران همراه شده‌اند و در زندان در همراهی با به پاخاستگان و در اعتراض به «کشتار و خشونت و بازداشت وسیع و شکنجه معترضان و حمایت از اعتصاب، تحصن و تجمعات خیابانی»، دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در بند زنان اوین به تحصن می‌نشینند.

از آغاز اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی بیش از ۱۰۰ شهر ایران شاهد اعتراض‌های گسترده از جمله اعتصاب و تحصن بوده است و تاکنون هزاران شهروند بازداشت شده‌اند. این اعتراض‌ها و تحصن‌ها به دانشگاه‌های سراسر کشور هم کشیده شده است.

سازمان عفو بین‌الملل جمعه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر در گزارشی درباره اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی اعلام کرد دست‌کم ۳۰ شهروند معترض در شهرهای مختلف ایران که شامل کودکان نیز می‌شود، به دلیل استفاده نیروهای امنیتی از خشونت و سلاح‌های مرگ‌بار کشته شده‌اند و در تازه‌ترین گزارش خود تعداد کشته‌شده‌های تأییدشده را ۵۲ نفر اعلام کرد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ نیز ۱۰ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که در اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دست‌کم ۱۳۳ تن کشته شده‌اند.