خبرگزاری رووداو اقلیم کردستان عراق دوشنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر گزارش داد یک مقام محلی پس از شلیک سه پهپاد از سوی ایران گفت:

«گلوله‌باران مجدد ایران در روز یکشنبه، یک نفر را زخمی و بیش از ۵۰۰ روستایی را در چند کیلومتری شهر مرزی چومان اربیل آواره کرد.»

او افزود دو پهپاد به زمین یک روستایی در روستای واردا اصابت کردند و یک نفر زخمی شد. پهپاد دیگر اما منفجر نشد.

سپاه پاسداران از شنبه ۲ مهر مناطقی از اقلیم کردستان را هدف حملات هوایی قرار داده و این حملات همچنان تا روز گذشته ادامه داشت.

عبدالرزاق وردی، یکی از اهالی روستا، روز یکشنبه به رووداو گفت:

«آن‌ها سه بار به این روستا شلیک کردند. دو تای آن‌ها منفجر شد و آتش‌سوزی به‌راه انداخت و دیگری منفجر نشد.»

او افزود:

«همه دچار وحشت شدند، به چومان گریختند و به خانه‌های اقوام خود پناه بردند.»

گلوله‌باران روز گذشته سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان عراق بخشی از سلسله حملات جمهوری اسلامی به کشور همسایه با ادعای هدف قرار دادن پایگاه‌های متعلق به گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی در اقلیم کردستان است. حکومت ایران احزاب کُرد ایرانی را به دامن‌زدن به اعتراضات مردمی گسترده در کشور متهم می‌کند. این اعتراضات سه هفته است که ادامه دارد و صدها نفر کشته، زخمی و بازداشت شده‌اند.

عبدالوهاب محمود، شهردار چومان گفت:

«بسیار غم‌انگیز است که بمباران‌ها مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌اند و اگر تکرار شوند، افراد بیشتری آسیب خواهند دید.»

آوارگی مردم محلی در اثر این حملات منحصر به چومان نمی‌شود. طارق حیدری، شهردار کویا نیز هفته گذشته به رووداو گفت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانواده از منطقه و روستای مجاور گریخته‌اند.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران شنبه ۹ مهر درباره گلوله‌باران اقلیم کردستان گفته بود:

«تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به‌طور دقیق به مواضع و اهداف مورد نظر در محل استقرار و فعالیت تروریست‌ها اصابت و منجر به انهدام کامل آن‌ها شده است.»

سپاه پاسداران روز چهارشنبه گذشته هم به استان‌های اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان حمله کرد و پایگاه‌های گروه‌های مخالف کُرد در تبعید را هدف قرار داد.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق، در این حملات دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۵۸ نفر زخمی شدند. انتظار می‌رود تلفات این حملات بیشتر از این‌ها باشد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته تأیید کرد که یک شهروند آمریکایی در حملات موشکی روز چهارشنبه ایران کشته شده است.

توپخانه ایران مناطق مرزی برادوست و سیدکان اقلیم کردستان را نیز هدف قرار داده است.

آمریکا، بریتانیا و آلمان حملات سپاه پاسداران به شمال عراق را محکوم کرده‌اند.