تاس، خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داد که کره شمالی از نتایج «رفراندم» در چهار منطقه اشغالی اوکراین حمایت کرده است. کره شمالی همزمان آمریکا و متحدانش را متهم کرد که تحت رهبری سازمان ملل، مانند گانگسترها به جنگ مسکو آمده‌اند.

 اوکراین این رفراندوم را که روز یکشنبه برگزار شد «نمایش تبلیغاتی» و «اقدامی غیرقانونی» توصیف کرده است. تاس به نقل از وزارت امور خارجه روسیه نوشت:

«ما به اراده ساکنانی که مایل به اتحاد مجدد با روسیه هستند احترام می‌گذاریم و از موضع دولت روسیه در مورد الحاق این مناطق به کشور حمایت می‌کنیم. همه پرسی بر اساس منشور سازمان ملل متحد برگزار شد که اصول برابری مردم و حق تعیین سرنوشت آنها را بر اساس رویه‌های قانونی که امکان انعکاس خواست ساکنان دو جمهوری و دو منطقه را فراهم می‌کرد.»

در روسیه هم انتظار می‌رود قانونگذاران مجلس علیای روسیه، روز سه شنبه ۴ اکتبر/ ۱۲ مهر الحاق این چهار منطقه اشغالی به روسیه را رسمی کنند.

روز دوشنبه، دومای ایالتی، مجلس سفلای پارلمان روسیه، قوانینی را برای الحاق چهار قلمرو اوکراین به روسیه تصویب کرد. هیچ قانونگذاری در مجلس سفلی به لایحه الحاق مناطق زاپوریژژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک به روسیه رأی منفی نداد.

این در حالی است که روسیه دیگر کنترل کامل هیچ یک از چهار استان اوکراین را ندارد. هفته گذشته نیروهای اوکراینی ده‌ها کیلومتر در استان خرسون در جنوب پیشروی کردند و مناطق بیشتری در دو استان دونتسک و لوهانسک در شرق را آزاد کردند.

کرملین روز دوشنبه همچنین گفت که هنوز در حال تعیین حدود و مرز مناطقی از اوکراین است که به کشورش «الحاق» کرده است.

ارتش روسیه از دست رفتن مناطقی در منطقه خرسون را تایید کرده است و همین موضوع مسکو را با مشکلات جدیدی برای تعیین خطوط مرزی مواجه کرده است. به نظر می‌رسد نظامیان اوکراینی از زمان آغاز جنگ به بزرگترین پیشرفت خود در منطقه خرسون دست یافته‌اند، آن‌ها از خط مقدم عبور کرده و به سرعت در امتداد رودخانه دنیپر پیشروی کرده‌اند.

در شمال شرق اوکراین هم، بازپس گیری لیمان توسط سربازان اوکراینی بزرگترین شکست روسیه در میدان جنگ از زمان ضدحمله برق آسای اوکراین در منطقه شمال شرقی خارکف در ماه سپتامبر است.

یک نظرپرسی حاشیه‌ساز

ایلان ماسک پس از اینکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از کاربران توییتر خواست تا ایده‌هایشان برای پایان دادن به جنگ روسیه را با او در میان بگذراند، وارد یک جدال مجازی با زلنسکی شده است. ماسک در توئیتی پیشنهاد برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل در چهار منطقه اشغالی را داد. زلنسکی هم در پاسخ یک نظرسنجی در توییترش گذاشت با این سوال: کدام ایلان ماسک را دوست دارید، ایلان ماسکی که حامی روسیه است یا ایلان ماسکی که طرفدار اوکراین است؟

همزمان با این رویداد مجازی، ایالات متحده گفت که چهار سامانه موشکی پیشرفته دیگر را به اوکراین تحویل خواهد داد. به گفته مقامات آمریکایی، سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، معروف به HIMARS، بخشی از بسته کمکی جدید ۶۲۵ میلیون دلاری خواهد بود که روز سه شنبه اعلام خواهد شد.

روسیه مارینا اووسیانیکوا، سردبیر سابق تلویزیون دولتی این کشور را که در اعتراض به جنگ اوکراین یک برنامه خبری را قطع کرد، پس از فرار از حبس خانگی، در فهرست تحت تعقیب قرار داد. اووسیاننیکووا، ۴۴ ساله، متولد اوکراین، در ماه مارس در یک برنامه تلویزیونی با حمله روسیه به زادگاهش مخالفت کرد و پس از آن علیه او اعلام جرم شد.