پرونده‌سازی جدید، تعیین وقت دادگاه و بازداشت و سرکوب معلمان و فعالان کارگری در روزهایی که خیزش زن، زندگی ، آزادی در ایران به مدارس‌ هم سرایت کرده است، یک لحظه متوقف نشده است. در این مدت کوتاه دستگاه سرکوب ده‌ها معلم، فعال صنفی و فعال کارگری دیگر را بازداشت کرده است.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی گشایش پرونده جدید برای رسول بداقی، بازپرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهمگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، خبر داده است جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رسول بداقی از بابت پرونده جدید در تاریخ ۱۸ مهر ۱۴۰۱، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

رسول بداقی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری به همراه جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

این عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در تاریخ ۱۲ خرداد از این بازداشتگاه به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. او مجددا در تاریخ ۲۴ خرداد، به یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد. در حال حاضر رسول بداقی در بند چهار زندان اوین در بازداشت به‌سر می‌برد.

رسول بداقی پیش‌تر نیز به‌دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

محکومیت رسول بداقی خرداد ماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. بر اساس حکم صادره آقای بداقی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال حبس و به اتهام «فعالیت های تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال محکوم شد.

از آغاز اردیبهشت ماه امسال که معلمان سه تجمع سراسری را سازمان داده‌اند، شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان با حمله نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان طی ماه‌های گذشته با وثیقه‌های سنگین به‌طور موقت آزاد شدند، اما جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی در تهران هم‌چنان در بند نهادهای امنیتی در بازداشت و بلاتکلیفی هستند.

ادامه این فشارها در حالی است که روز دوشنبه چهار مهر ۱۴۰۱،  مسئولان قوه قضاییه و زندان اوین، برخی از فعالان کارگری و معلمان  از جمله، رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را برای تعیین وقت دادگاه فراخواندند.

اما این زندانی‌های کارگری و صنفی از پوشیدن لباس زندان برای اعزام به دادگاه خودداری کردند و به همین جهت مسئولان زندان از اعزام‌شان به دادگاه جلوگیری کردند.

احضار این فعالان صنفی و کارگری برای تعیین وقت دادگاه در میان اعتراضات سراسری به قتل مهسا (ژینا) امینی، خانواده‌های آن‌ها را بیش از پیش نگران کرده است.