ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی سه‌شنبه شب ۱۲ مهر / ۴ اکتبر گفت:

«تنها در این هفته، از زمان شبه همه‌پرسی روسیه، ده‌ها مرکز جمعیتی آزاد شده‌اند. این مراکز در مناطق خرسون، خارکف (خارکیف)، لوهانسک و دونتسک هستند.»

روسیه همه‌پرسی الحاق مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را طی چند روز از ۲۳ سپتامبر انجام داد و موفقیت آن را اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه جمعه گذشته سند الحاق این مناطق را امضا کرد و روز گذشته مجلس اعلای پارلمان روسیه با رأی خود آن را قطعی کرد.

ولودیمیر زلنسکی از هشت شهر کوچک در خرسون واقع در جنوب اوکراین نام برد که به‌تازگی بازپس گرفته شده‌اند. با این حال به‌طور مستقل نمی‌توان اظهارات او را تأیید کرد.

ویدئویی که وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده است نشان می‌دهد که پرچم اوکراین بر فراز یکی از این مناطق به نام «داویدیو برید» در خرسون برافراشته می‌شود.

مقامات اوکراینی و یکی از رهبران تحت حمایت روسیه در این منطقه گفتند نیروهای اوکراینی روز دوشنبه در ادامه پیشروی خود در امتداد رودخانه استراتژیک دنیپرو، چندین روستا را بازپس گرفتند.

در شرق، نیروهای اوکراینی پس از تصرف شهر لیمان، سنگر اصلی روسیه در شمال دونتسک، حملات خود را گسترش داده‌اند.

نیروهای روسیه در مناطق دونتسک و خرسون در روزهای اخیر مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند و به نظر می‌رسد در تلاش هستند تا ارتش اوکراین را که به طور فزاینده‌ای از سوی غرب تجهیز می‌شود، متوقف کند.

فرماندهی عملیات جنوب نیروهای مسلح اوکراین (UAF) روز چهارشنبه گفت:

«در برخی از مناطق خط مقدم، امکان گسترش منطقه‌ای که در اختیار داریم از ۱۰ به ۲۰ کیلومتر وجود داشت.»

فرماندهی عملیات جنوب نیروهای مسلح اوکراین در گزارش روزانه خود اعلام کرد که نیروهای روسی ذخایر مهمات خود را منهدم می‌کنند و تلاش می‌کنند پل‌ها و گذرگاه‌ها را تخریب کنند تا پیشروی اوکراین را کُند کنند.

در خرسون، نیروهای روسی که عقب‌نشینی می‌کردند، در «تأسیسات زیرساختی» و خانه‌ها مین می‌گذاشتند.

به‌گفته فرماندهی نیروهای اوکراینی، روسیه در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ نظامی، بیش از ۴۰ قطعه تجهیزات شامل هشت تانک، ۲۶ خودروی زرهی و یک هویتزر کالیبر بزرگ را از دست داده است.

چهار منطقه اوکراین که ضمیمه روسیه شده‌اند حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند. کی‌یف و متحدان غربی آن می‌گویند این الحاق غیرقانونی است و به رسمیت شناخته نخواهد شد.

فشار نظامی بر روسیه

روسیه هیچ یک از چهار منطقه‌ای را که مدعی الحاق آن‌هاست به‌طور کامل کنترل نمی‌کند. کرملین گفته است که مرزهای قلمرو ضمیمه‌شده را هنوز تعیین نکرده است.

مسکو امیدوار است «بسیج جزئی» نیروهای ذخیره که دو هفته پیش اعلام کرد، بتواند به معکوس کردن سلسله‌ای از شکست‌ها در میدان نبرد کمک کند.

به‌گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که روسیه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نیروی ذخیره از ۳۰۰ هزار نفری که برنامه‌ریزی شده بود را فراخوانده است. با این حال، بسیاری از کسانی که فراخوانده شده‌اند به جای جنگیدن در اوکراین، از کشور گریخته‌اند.

نقشه‌هایی که وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه ارائه کرد، عقب‌نشینی سریع نیروهای روسی از مناطقی در شرق و جنوب اوکراین را نشان می‌داد که در آن‌ها تحت فشار شدید ضدحملات اوکراینی‌ها قرار گرفته‌اند.

در نشست ویدئویی روزانه وزارت دفاع روسیه هیچ اشاره‌ای به عقب‌نشینی نشد، اما در نقشه‌هایی که از آن‌ها برای نشان دادن محل حملات احتمالی روسیه استفاده می‌شود، منطقه سایه‌دار که نشان‌دهنده منطقه تحت کنترل نظامی روسیه است بسیار کوچکتر از روز قبل از آن بود.

در جبهه شرقی، دنیس پوشیلین، رهبر مورد حمایت روسیه در دونتسک، گفت نیروهای روسی پس از عقب‌نشینی، در حال ایجاد خط دفاعی مستحکم در اطراف شهر کرمینا هستند.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا در تماسی به ولودیمیر زلنسکی گفت ایالات متحده کمک نظامی جدید به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار، از جمله سامانه موشکی با تحرک بالا (HIMARS) به اوکراین ارائه خواهد کرد.

بایدن همچنین تأکید کرد که ایالات متحده «هرگز» الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه را به‌رسمیت نخواهد شناخت. پیشتر اتحادیه اروپا نیز «الحاق غیرقانونی» سرزمین‌های اوکراین توسط مسکو را رد کرده و از کرملین خواسته بود بدون قید و شرط نیروهای خود را از این مناطق خارج کند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت تصمیم ایالات متحده برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین تهدیدی علیه منافع روسیه است و خطر درگیری نظامی بین روسیه و غرب را افزایش می‌دهد.

دیپلمات‌ها گفتند انتظار می‌رود مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اقدام روسیه را محکوم می‌کند، رأی‌گیری کند. روسیه هفته گذشته قطعنامه مشابهی را در شورای امنیت ۱۵ عضوی وتو کرد.

زلنسکی روز سه‌شنبه در فرمانی رسماً هرگونه مذاکره با پوتین را «غیرممکن» اعلام کرد، در حالی که درها را برای مذاکره با مسکو در صورت انتخاب رهبر جدید، باز گذاشت.

کرملین اعلام کرد در صورتی که کی‌یف مذاکره را رد کند، آن‌چه که «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، ، پایان نخواهد یافت. مسکو افزود «دو طرف به مذاکره نیاز دارند».