صداوسیمای جمهوری اسلامی ۲۶ اردیبهشت سال جاری با انتشار گزارشی سسیل کولر و همسرش ژاک پاری، دو عضو «اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه» را به برخی فعالان صنفی و تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور مرتبط دانست. آن‌ها با ویزای گردشگری به ایران آمده بودند و هنگام خروج بازداشت شدند. همزمان گروهی از فعالان صنفی معلمان و کارگران نیز بازداشت شدند.

همه شواهد نشان می‌داد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قصد دارند فعالان صنفی و سندیکایی را بار دیگر به «دشمنان انقلاب» و «عوامل خارجی» مرتبط کنند و زمینه سرکوب اعتراضات صنفی را فراهم سازند.

پس از گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت سسیل کولر و ژاک پاری، در حالی‌که جنبش اعتراضی گسترده‌ای علیه حکومت در شهرهای ایران به‌راه افتاده است، پنج‌شنبه ۱۴ مهر خبرگزاری دولتی ایرنا در ویدئوی کوتاهی با عنوان «داستان یک مأموریت» اعترافات اجباری این دو فعال سندیکایی فرانسه را به‌نمایش گذاشت که در آن کولر و پاری خود را «مأمور اطلاعات و عملیات سرویس امنیت خارجی فرانسه» معرفی می‌کنند و می‌گویند با «هدف ایجاد شرایط لازم برای براندازی رژیم (جمهوری) اسلامی» به ایران آمده‌اند.

در این ویدئو با نمایش تصاویر فعالان کارگری و کارگران شرکت واحد و دیدارشان با سسیل کولر و ژاک پاری، چنین ادعا شد که دو فعال سندیکایی فرانسوی به فعالان کارگری ایران پول پرداخت کرده‌اند. تصاویری از اعتراضات کنونی در ایران نیز به‌نمایش در آمد تا تمامی این اعتراضات و فعالیت‌ها را به سناریوی امنیتی خود مربوط کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه با انتشار بیانیه‌ای این ویدئو را «سراپا دروغ و بی‌پایه و اساس» خواند و گفت سسیل کولر و ژاک پاری عضو یکی از اتحادیه‌های کارگری – معلمی مستقل فرانسه هستند «و اتحادیه آن‌ها به‌دنبال دستگیری‌شان قویاً کلیه اتهامات ساختگی حکومت علیه آن‌ها را کذب محض اعلام کرده و خواهان آزادی آن‌ها شده است».

سندیکای کارگران شرکت واحد سفر دو فعال سندیکایی فرانسوی به ایران را قانونی و علنی عنوان کرد و دیدار فعالان کارگری و صنفی ایران با آن‌ها را «عرف معمول سندیکایی» دانست و افزود:

«امنیتی‌ها و بازجوـ خبرنگاران تلاش عبثی کردند که اعتراضات سراسری مردم به‌ستوه آمده کشور را به این قبیل سناریوسازی‌های بی‌پایه و اساس ربط دهند.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ‌حومه همچنین با اشاره به «بیانیه تحلیلی» ۸ مهر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی که در آن گفته شده بود دو تبعه‌ فرانسوی بازداشت‌شده «برای سازماندهی و آموزش و پیوند دادن سندیکاها و تشکیلات صنفی معارض و سازمان‌های غیردولتی به یکدیگر وارد ایران شده بودند»، گفته است «با قاطعیت تمام نشر اکاذیب توسط نهادهای حکومتی و اعتراف‌گیری اجباری و تحت تهدید و شکنجه را محکوم می‌کند».

این سندیکا آورده است:

«ما بارها گفته‌ایم، و تمام تشکلات سندیکایی ایران و جهان و تمامی مدافعان حقوق صنفی، کارگری و انسانی نیز بارها اعلام کرده‌اند، که این قبیل سناریوسازی‌ها، گروگان‌گیری‌ها و شوهای تلویزیونی سال‌هاست که در اذهان عمومی بی‌تأثیر شده‌اند. مقامات جمهوری اسلامی تعدادی از خوش‌نام‌ترین فعالان کارگری و معلمی ایران را پنج ماه پیش با چنین سناریوهای سوخته‌ای بازداشت و تا مدت‌ها در انفرادی و زیر بازجویی نگه داشتند، و همان زمان اسامی و‌ تصاویر آن‌ها را در صداوسیمای منفور به نمایش گذاشتند، اما همان‌طور که در بیانیه‌های پیشین گفتیم این سناریوی نخ‌نما با مقاومت درخشان فعالان کارگری و معلمی ایران به‌طور کامل بی‌اثر شد و به‌روشنی ماهیت سرکوب‌گرانه موج بازداشت و پرونده‌سازی‌های کذایی صورت‌گرفته را روشن نمود.»

سندیکای کارگران شرکت واحد تأکید کرده است که «هیچ ارتباطی میان کارگران و معلمان بازداشت‌شده و هیچ دولت و نهاد دولتی‌ای در هیچ کشوری از جهان هرگز وجود نداشته و “توطئه”‌ای در میان نبوده است و (…) تمامی ادعاهای بی‌شرمانه امنیتی‌ها و اعترافات اجباری آن‌ها دروغی بیش نیستند».

این سندیکای کارگری در انتها خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کارگران زندانی، زندانیان سیاسی و‌ کلیه معترضان بازداشتی شده است.

Ad placeholder

وزارت امور خارجه فرانسه روز گذشته در واکنشی کم‌سابقه بازداشت سسیل کولر و همسرش ژاک پاری در ایران را «گروگان دولتی» خواند و صحنه‌سازی اعتراف‌های ادعایی این دو زندانی را «شرم‌آور، نفرت‌انگیز، غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی» خواند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه خود گفت:

«این اعترافات فرضی که تحت فشار گرفته شده، به اندازه دلایلی که برای بازداشت خودسرانه آن‌ها عنوان شده، بی‌اساس است. چنین صحنه‌سازی‌ و اعمالی که شایسته بدترین رژیم‌های دیکتاتوری است، توجه‌ جامعه بین‌المللی از آرمان‌های مشروع مردم ایران را منحرف نخواهد کرد.»